Annons

Amazon petar Google från tronen - är nu global etta

Amazon petar Google från tronen - är nu global etta

2019-06-11 14:41

Världens starkaste varumärke.

Redan 2014 skrev vi om hur Amazon klättrade på listan över världens starkaste och mest värdefulla varumärken. Den gången hade man norpat första platsen bland detaljhandlare. Nu fem år senare är det istället dags att ta den absoluta toppositionen.

LÄS ÄVEN: Amazon - världens starkaste varumärke inom detaljhandel

Amazon är nu världens mest värdefulla varumärke enligt listan Brandz Top 100, som sammanställs av analysföretaget Kantar och den globala PR-byrån WPP.

E-handelsjätten klättrar två positioner på listan, från nummer tre förra året till nummer ett i år. Den som får flytta på sig är Google som nu hamnar på plats tre. Apple håller samtidigt ställningarna på position två.

Annons
Annons

Värt 315 miljarder dollar

Amazon är dock inte ensam om att klättra på Top 10-delen, av den långa listan av välkända varumärken. E-handelskonkurrenten Alibaba tar också två steg uppåt och hamnar på respektabla plats sju.

Kantar och WPP räknar även ut ett värde på varumärkena och Amazons steg med 52 procent, jämfört med förra året. Det totala varumärkesvärdet för e-handelsjätten ska vara 315 miljarder dollar. En bra bit över Alibabas 131 miljarder dollar. Top 10 av BrandZ Top 100 kan ni se nedanför:

BrandZ Top 100 Most Valuable
Global Brands 2019

1. Amazon (315,5)
2. Apple (309,5)
3. Google (309)
4. Microsoft (251)
5. Visa (178)
6. Facebook (159)
7. Alibaba (131)
8. Tencent (130,8)
9. McDonald’s (130)
10. AT&T (108)

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Campadre öppnar pop-up

Campadre öppnar pop-up

Går från online till offline.

Annons
Annons
De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

Inte första gången.

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

Satsar på e-handeln.

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

Men resultatet sjönk.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Betala med ansiktet.

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

"Titulera sig truckninja istället för truckförare".

Annons
Annons
E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

17 år i branschen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta