Amazons nästa stora succé kan vara gem och flänsar

Glöm drönarleveranser, egenproducerade strömmande tv-serier och Kindle-produkter. Jeff Bezos nästa succé är mindre sexigt än så. AmazonSupply är e-handelsjättens amerikanska B2B-försäljningen som kan bli lönsamt för flera miljarder dollar.

2012 gav sig Amazon in på företagsmarknaden med AmazonSupply, en e-handelsajt för B2B-handel. Men medan Amazons grundare Jeff Bezos gärna pratar om drönare och nya egenproducerade tv-serier, så är det inte ofta AmazonSupply hamnar i rampljuset.

Enligt Forbes har Jeff Bezos endast yttrat 28 ord om sin affärsidé offentligt. Och det under en bolagsstämma 2012 innan han raskt gick vidare och berättade att världens största godisnalle fanns till salu på Amazon.com. Det trots att det kan bli e-handelsjättens bästa drag sedan de började sälja böcker på 90-talet.

Annons

– Den här branschen är i stort sett helt ignorerad. Du kan gå genom hela livet utan att tänka på att den ens existerar, säger Dirk Van Dongen, vd för National Association of Wholesaler-Distributors.

Men samtidigt som det här affärsområdet får anses vara tämligen osexigt, med Jeff Bezos mått mätt, kan det bli lönsamt för många miljarder enligt Forbes. I USA är nämligen omsättningen från e-handeln mellan företag nästan dubbelt så hög som inom detaljhandeln.

Inte om, utan när

Under 2013 spåddes B2B-sektorn omsätta runt 559 miljarder dollar i USA, och medan branschen fortfarande är tämligen outvecklad, är de flesta av Amazons konkurrenter lokala småföretag som omsätter mindre än 50 miljoner dollar årligen.

En vanlig återförsäljare har runt 50 000 artiklar i sitt sortiment. Det medan AmazonSupply, som officiellt fortfarande är i betastadiet, har mer än 2,25 miljoner inom 17 olika kategorier med allt från rostfria stålrör, flänsar och labbutrustning till kontorsmaterial, ventiler och 3D-skrivare.

Det i en bransch med låga marginaler där storlek och bredd är allt. Och samtidigt som Bezos uppenbarligen tycker att idén saknar pr-värde, bör B2B-konkurrenterna inom återförsäljarleden darra av skräck.

– Frågan är inte om AmazonSupply blir ett hot. Frågan är snarare vilka kunder, inköpstillfällen och kategorier som kommer att bli attackerade först, säger Richard Balaban, som har studerat sajten för managementkonsultföretaget Oliver Wyman.

Källa: Forbes

Annons
Annons