Annons

Amerikansk inredningsjätte satsar stort på nätet

Amerikansk inredningsjätte satsar stort på nätet

2014-02-11 10:25

Amerikanska Home Depot satsar vidare på nätet. För att nå sina kunder så snabbt som möjligt har man nu slagit upp portarna till en ny distributionscentral á la Amazon, 90 000 kvadratmeter stor. Och ytterligare två är på gång de kommande åren.

The Home Depot, en av världens största återförsäljare inom heminredning med 2 262 butiker, gör en rejäl satsning på e-handeln. Under förra året valde kedjan att satsa på mobil handel, snabba leveranser och att leverera produkter från butikerna hem till kunden.

I år handlar det om distributionscentraler och nu har man öppnat den första utav tre som ska ha hand om kedjans e-handelsleveranser. Placerad en bit utanför Atlanta kommer den drygt 92 000 kvadratmeter stora lagercentralen inhysa runt 100 000 produkter som snabbt ska kunna nå kunderna.
– Det här är en betydande investering för att kunna möta våra kunders efterfrågan. De kan nu förvänta sig att de har tillgång till hela vårt sortiment och snabba leveranser, säger Mark Holifield, ansvarig för Home Depots leveranskedja.

Investerat 300 miljoner dollar

Under de kommande två åren planeras ytterligare två distributionscentraler, en i Kalifornien och en i Ohio. Totalt kommer de tre centralerna ha en yta på 278 000 kvadratmeter och sysselsätta mer än 1 000 anställda.

Centralerna kommer alla att lagerhålla runt 100 000 produkter var, att jämföra med en typiskt Home Depot-butik som har drygt 35 000 produkter på lager. Med de senaste årens e-handelssatsningar, inklusive distributionscentralerna, har Home Depot investerat drygt 300 miljoner dollar på sin näthandel.


Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Kedjan avbryter rekonstruktion:

Kedjan avbryter rekonstruktion: "Det går inte längre"

E-handelsdrömmen gick i kras.

Annons
Annons
Får nytt toppjobb hos CDON:

Får nytt toppjobb hos CDON: "Jobbar med det jag brinner för"

Nytt ansvarsområde för e-handelsprofilen.

Ny <nobr>e-handel</nobr> gör väggkonst av bilder från Instagram

Ny e-handel gör väggkonst av bilder från Instagram

Från likes till e-handelsinkomst.

Sommarvädret slog ut Sveriges e-handel

Påskkatastrofen: Sommarvädret slog ut Sveriges e-handel

Sämsta veckan hittills.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Möbelbutik grundades 1945 - nu lanseras <nobr>e-handeln</nobr>

Möbelbutik grundades 1945 - nu lanseras e-handeln

"Trygghet att handla direkt av tillverkaren".

Lampan slog 42 miljoner men resultatet störtdök

Lampan slog 42 miljoner men resultatet störtdök

Investerar för att möta en tuffare konkurrens.

<nobr>E-handlare</nobr> inom outdoor får poddveteraner som nya ägare

E-handlare inom outdoor får poddveteraner som nya ägare

Acastgrundarna köper in sig.

Annons
Annons
Kemikalieskatten är på väg till modebranschen

Kemikalieskatten är på väg till modebranschen

Elektronikbranschen: "Obegripligt beslut".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta