Ännu en e-handelsleverantör ger Apple Pay tummen upp

Den molnbaserade e-handelsleverantören Demandware kommer att erbjuda Apples mobila betaltjänst.

Under WWDC-presentation i San Francisco tidigare i veckan meddelade Apple att deras betaltjänst Apple Pay, som gör det möjligt att betala i butiker och inuti appar, kommer att rullas ut för e-handeln till hösten.

Något som innebär att e-handelskunder kommer att kunna bekräfta sina nätköp med Touch ID på sina iOS-enheter eller Mac-datorer, så länge de använder sig av Apples webbläsare Safari.

Annons

Den kanadensiska e-handelsplattformen Shopify, med drygt 275 000 anslutna nätbutiker, var snabba med att berätta att deras handlare kommer att kunna koppla på betaltjänsten. Nu meddelar plattformsleverantören Demandware att även de ger sina handlare samma möjlighet.

"Kommer att konvertera trafik till köp"

Demandware, som nyligen köptes upp av det populära säljverktyget Salesforce för 2,8 miljarder dollar, används av mer än 250 varumärken och 1000 sajter, däribland GoPro, Puma, Adidas, Crocs, Ecco och Lacoste.

Enligt Elana Anderson, marknadsföringschef på Demandware, kommer mer än hälften av trafiken till deras kunder från mobilen. Trots det sker fortfarande en majoritet av köpen från en dator.

– Under det senaste året har mobilen blivit konsumentens förstahandsval vid shopping. Tyvärr har inte utcheckingsprocessen hängt med men nu kan våra handlare erbjuda sina kunder en friktionsfri kassa och konvertera trafik till försäljning, säger Elana Anderson.

Annons