Julruschen: Arbetsförmedlingen om hur de hjälper e-handlarna

Hur jobbar myndigheten med att hjälpa e-handlarna att hitta logistikpersonal inför årets mest hektiska säsong?

Som Ehandel.se tidigare berättat i vår artikelserie om e-handlarnas svårigheter med att hitta logistikpersonal inför julruschen, så måste såväl e-handlare som bemanningsföretag vara ute i god tid för att vara säkra på att kunna hitta tillräckligt med folk. Men vad gör Arbetsförmedlingen för att hjälpa e-handlarna i den processen?

Ehandel.se frågade Elisabeth Dahlin Högman, arbetsförmedlare på Arbetsgivarcentrum i Stockholm, som regelbundet kommer i kontakt med företag som exempelvis har behov av rekrytering av logistikpersonal. Hon vet inte hur det ser ut på andra kontor, utan svarar endast utifrån hur myndigheten gör i på hennes kontor i Stockholm.

Annons

Hur upplever ni tillgången på lagerpersonal i stort? 

- Om vi tittar på antalet vi har inskrivna idag som lagerarbetare så är det ett väldigt stort antal. Just när det är säsongsarbeten och så är det oftast inget problem att hitta folk här i Stockholm i alla fall. Sen beror det på om man kollar på de som kan tänka sig att jobba inom lager eller på dem som har erfarenhet sedan tidigare och så vidare.

Anordnar rekryteringsträffar

Vad gör ni på Arbetsförmedlingen för att hjälpa exempelvis e-handelsföretagen att hitta den personal de behöver till sina lager?

- Det beror på vilken kravprofil man har, vad som krävs för jobbet vad gäller förkunskaper, språkkunskaper med mera. Vi hjälper självklart till, men allt sånt sker lokalt. Så vad vi kan göra från Arbetsförmedlingens sida beror på hur liten ort man pratar om. Det vi gör hos oss i Stockholm är oftast att vi anordnar rekryterings-träffar och bjuder in både företagare och arbetssökande. Arbetsgivaren kan då ge en presentation på plats och man får chans att ställa frågor. Det kan vara en ganska effektiv rekryteringsmetod på så sätt.

Hur ofta har ni sådana träffar?

- Vi hade en så sent som för några veckor sedan! Den gången var det ett företag som hade behov av att rekrytera ett par personer med speciell kompetens inom lager och logistik och vi kunde då bjuda in några arbetssökande som vi trodde kunde passa för just de jobben.

Hur populär var den senaste träffen ni hade?

- Vi styrde lite vilka arbetssökande vi bjöd in, men säg att det kom ett tiotal personer till de två-tre tjänster som företaget sökte folk till.

Annons

Svårare att få truck-körkort

Ibland kan vissa e-handelsföretag ha behov av personer som exempelvis har truck-körkort till sina lager. Hur kan ni hjälpa till med det?

- Man kan få det via oss, men det är inte lika lätt som det varit tidigare. Vi kan fortfarande låta någon gå en sådan utbildning om det finns ett behov på arbetsmarknaden, men vi har inte som tidigare att vi kunde ge sådana kurser till alla som vill. Lager är också sånt som funnits som helhetsutbildning i omgångar hos oss. Det finns ju vissa utbildningar inom svets mot vissa moduler och sånt. Men någon sådan specifik lagerutbildning tror jag inte vi erbjuder just nu, utan det är i så fall om det är någon som specifikt behöver det för att kunna få jobb.

Men behövs inte sådana körkort nu inför julruschen?

- Det beror på efterfrågan från marknaden. Leder det här till jobb för någon, upplever branschen att det saknas den kompetensen som utbildningen ger? Det är det vi har att gå på. På vissa ställen finns exempelvis även en enkel gaffeltruck som man kan köra även utan kort. Så det beror på hur behovet av den kompetensen ser ut på Arbetsmarknaden, det är en bedömning i varje enskilt fall om det behövs eller inte. Jag upplever inte att just lager och logistik är så säsongsbetonat här i Stockholm, men det kan förstås vara annorlunda på andra håll i landet.

"Många har egna pooler"

Hur upplever ni viljan hos e-handelsföretagen att ta hjälp av er när de ska rekrytera logistikpersonal?

- Det är olika, många av de stora elektronikföretagen ses som ganska attraktiva arbetsgivare, så de hanterar det själva. De har ofta en egen pool av personer som vill jobba för dem och behöver inte ta hjälp av oss.

Hur kan ni bli bättre på att hjälpa e-handlare som behöver hjälp i sin rekryteringsprocess inför exempelvis toppar som julruschen?

- Det är fullt förståeligt att det kan vara en utmaning att rekrytera många personer samtidigt och vi gör vad vi kan, men kanske måste vi kolla ifall vi kan bli bättre på att hjälpa företagen.

TIPSA OSS: Har du som e-handlare bra eller dåliga erfarenhet av lagerbemanningen i julruschen? Hör av dig till oss, vi vill gärna veta hur du löst saken! Mejla till tips@ehandel.se.

LÄS ÄVEN: Del 1 om hur e-handlarna själva gör för att lyckas bemanna lagren inför julen och del 2 om hur bemanningsföretagen upplever situationen.

Annons