Björn Borg storsatsar i USA – nätförsäljningen ska öka

Utländska e-handelsinkomster ska gå från blygsamma till ledande.

Det svenska klädmärket och e-handelsföretaget Björn Borg siktar på att etablera sig i fler länder än de nordiska och Benelux-länderna. Det sa VD:n Henrik Bunge i en intervju med Bloomberg News nyligen.

Femårsplanen: Inta USA 2019

Expansionen är en del av den femårsplan som företaget har lagt upp och som sträcker sig till och med 2019. Under nästa år väntar utökning av de befintliga verksamheterna i Tyskland och Storbritannien, vilket under 2019 ska följas av en storsatsning även i USA, enligt Bunge.

Annons

- Att göra Björn Borg till ett globalt, ikoniskt, märke som du hittar överallt i Storbritannien och Tyskland, är nästa steg. I slutet av vår nuvarande affärsplan, under 2018 och 2019, kommer vi med största sannolikhet att börja titta på USA, sa Henrik Bunge till Bloomberg.

“En cityattack”

Satsningen kommer att fokusera både på e-handel och fysiska butiker. Den senare delen kallar Henrik Bunge för en “cityattack” och exemplifierar vad han menar.

- Vi måste äga London. Det betyder att om du går nerför Oxford Street kommer du att se Björn Borg i House of Fraser, John Lewis och Selfridges. Vi kommer att använda samma approach i Tyskland, sa han. 

Huruvida märket kommer att ha egna butiker, återförsäljare eller försäljning genom varuhus, är dock inte bestämt ännu.

Blygsam försäljning ska vändas till ledande

Björn Borg finns egentligen redan etablerade i samtliga tre länder, men omsättningen från USA, Tyskland och Storbritannien ska hittills ha varit blygsam.

Försäljningen i Storbritanninen och Tyskland ska idag endast stå för runt 10 procent av märkets totala försäljning. Målet är nu att det i framtiden istället är dessa marknader som ska leda tillväxten från och med 2019 och framåt, enligt Bunge.

“USA kommer att ta tid och bli dyrt”

Även i USA finns märket representerat med e-handel, men försäljningen är även där än så länge blygsam. Något som Björn Borg också tror kommer att ta tid att förändra.

- USA kommer att ta tid och vara dyrt, så vi behöver Tyskland och Storbritannien som fungerande lokomotiv, innan vi kan expandera där, sa han till Bloomberg. 

Annons

Borg aktuell även på biograferna

Förutom utlandssatsningen så är Björn Borg dessutom minst sagt i ropet just nu - och då menar vi inte bara företaget. Även den världsberömde tennisspelaren som gett namn åt märket, är på mångas läppar, eftersom filmen “Borg” nu visas för fulla muggar på biograferna.

Och även om det kommer att ta sin tid, så tror företaget att den legendariske tennisspelaren - som har vunnit Wimbledon inte mindre än fem gånger - kommer att gynna märket han skapat även på andra sidan Atlanten, när den dagen kommer.

- Om du vill blir störst i världen måste du bli störst i USA, så självklart måste vi expandera dit. Det finns redan en stark representation i USA i termer av individen Björn Borg och allt han gjort, avslutade Bunge.

Annons