Blåkläder samlar E-handeln under ett och samma tak

Den svenska yrkesklädtillverkaren, Blåkläder, samlar med hjälp av sin nya e-handelsplattform hela företagets e-handel under ett och samma tak. Förutom en skalbar B2B-lösning får man även en plattform som förenklar utrullningen på nya marknader.

Blåkläder grundades i Tranemo på 30-talet under namnet GEFA AB och tillverkar idag yrkeskläder, skor och handskar för alla typer av hantverkare. Sverige är företagets största marknad men man finns även i Norge, Finland, England, Irland, Frankrike, Belgien, Holland, Tyskland, Schweiz, Italien, Kanada, USA och Österrike.

Nu ser man till att förenkla sin e-handel med e-handelslösningen STORM från enferno som kommer att göra det möjligt för Blåkläder att hålla all e-handel genom samma plattform. Något som underlättar översynen av försäljningen samt effektiviserar uppdatering av information.

Annons

– STORM hjälper oss bland annat genom smidigare orderläggning och ger oss möjlighet att kontrollera flödena på ett mycket bättre sätt. Det är viktigt för oss att e-handeln är en helhet, allt ifrån produktinformation ända ut till köpfunktionalitet, säger Kalle Larsson, Marknadsföringschef på Blåkläder.

Vill finnas där kunden är

Eftersom Blåkläder finns på flera marknader innebär det olika valutor, priser och leveranssätt för varje enskild marknad. Med den nya e-handelslösningen kan man samla allt detta så att det blir enklare att administrera, såväl centralt som ute hos återförsäljarna.

Man har även fått en PIM-lösning, system för att hantera produktinformation, för samtliga marknader, som föder både online- och offline-katalogen.

– I vår återförsäljarstrategi är webbhandel jätteviktigt. Vi vill finnas där kunden tar beslutet, och därför ska vi vara tillgängliga för våra kunder i alla kanaler. Blåkläder ska ligga i framkant och erbjuda lösningar som våra kunder inte riktigt visste fanns, säger Kalle Larsson.

Annons