Annons

Brittisk e-handel studsar tillbaka och näthandlare öppnar butiker

Brittisk e-handel studsar tillbaka och näthandlare öppnar butiker

2015-10-15 08:28

I september visade onlineförsäljningen i Storbritannien återigen upp en tvåsiffrig tillväxt. Samtidigt stod e-handeln för 17,7 procent av den totala omsättningen.

Enligt nya siffror från British Retail Consortium, BRC, såg den brittiska e-handeln, livsmedelsprodukter ej inräknat, en tillväxt på 14,2 procent jämfört med samma månad föregående år.

Klart bättre än den tillväxt på 6,5 procent som uppmättes i augusti, vilket var den sämsta tillväxten sedan i april 2013.

– Onlineförsäljning studsade tillbaka i september när konsumenterna återvände från semestern och det något blötare vädret fick dem att besöka de digitala butikerna snarare än de på gatan, säger David McCorquodale, detaljhandelschef på KPMG.

Möbler och mode hett

Samtidigt har man räknat ut att e-handeln stod för 17,7 procent av den totala detaljhandeln omsättningen under september månad. En ökning med 0,5 procent jämfört med samma månad förra året, och den minsta ökningen sedan april 2014.

Annons
Annons

Möbler hade den näst högsta tillväxten av alla kategorier och hade sin bästa månad sedan BRC började sina mätningar i december 2012. Modekategorierna bidrog starkast till den icke-livsmedelsrelaterade tillväxten, mycket tack vare ett dålig september-månad 2014.

– De fysiska butikerna var de stora vinnarna under september månad men näthandeln visar att den är en bidragande faktor till den totala försäljningsvolymen år efter år. Vissa renodlade e-handlare öppnar nu även fysiska butiker i ett försök att få bättre kontakt med sina kunder och visa upp sina produkter på ett sätt som man endast kan göra i butik, säger Helen Dickinson, vd British Retail Consortium.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Hur urplockat kan ett e-handelssortiment vara?

Annons
Annons
3 miljarder onlinetransaktioner i Norden - Sverige leder

3 miljarder onlinetransaktioner i Norden - Sverige leder

Nytt rekord.

Kampen är över - JC i konkurs

Kampen är över - JC i konkurs

57-årigt bolag går i graven.

Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Vill utmana Prisjakt och PriceRunner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Kommunens nya drag:  <nobr>E-handel</nobr> i hemtjänsten

Kommunens nya drag: E-handel i hemtjänsten

Ska onlineshoppa tillsammans.

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

"Efter ett antal år av minskad omsättning växer vi igen".

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1:

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1: "Stark online-start på året"

Butiksförsäljningen minskar.

Annons
Annons
Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Har nått 200 procent av målet.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Svensk Digital Handel söker:

Eventansvarig

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta