Annons

Brittisk e-handel studsar tillbaka och näthandlare öppnar butiker

Brittisk e-handel studsar tillbaka och näthandlare öppnar butiker

2015-10-15 08:28

I september visade onlineförsäljningen i Storbritannien återigen upp en tvåsiffrig tillväxt. Samtidigt stod e-handeln för 17,7 procent av den totala omsättningen.

Enligt nya siffror från British Retail Consortium, BRC, såg den brittiska e-handeln, livsmedelsprodukter ej inräknat, en tillväxt på 14,2 procent jämfört med samma månad föregående år.

Klart bättre än den tillväxt på 6,5 procent som uppmättes i augusti, vilket var den sämsta tillväxten sedan i april 2013.

– Onlineförsäljning studsade tillbaka i september när konsumenterna återvände från semestern och det något blötare vädret fick dem att besöka de digitala butikerna snarare än de på gatan, säger David McCorquodale, detaljhandelschef på KPMG.

Möbler och mode hett

Samtidigt har man räknat ut att e-handeln stod för 17,7 procent av den totala detaljhandeln omsättningen under september månad. En ökning med 0,5 procent jämfört med samma månad förra året, och den minsta ökningen sedan april 2014.

Annons
Annons

Möbler hade den näst högsta tillväxten av alla kategorier och hade sin bästa månad sedan BRC började sina mätningar i december 2012. Modekategorierna bidrog starkast till den icke-livsmedelsrelaterade tillväxten, mycket tack vare ett dålig september-månad 2014.

– De fysiska butikerna var de stora vinnarna under september månad men näthandeln visar att den är en bidragande faktor till den totala försäljningsvolymen år efter år. Vissa renodlade e-handlare öppnar nu även fysiska butiker i ett försök att få bättre kontakt med sina kunder och visa upp sina produkter på ett sätt som man endast kan göra i butik, säger Helen Dickinson, vd British Retail Consortium.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Första Amazon Go-butiken utanför USA

Första Amazon Go-butiken utanför USA

Redo för lansering i London.

Annons
Annons
Osmidig checkout - <nobr>e-handlare</nobr> förlorar kunder

Osmidig checkout - e-handlare förlorar kunder

Ny rapport.

Nya Varubreven en besvikelse:

Nya Varubreven en besvikelse: "Ingen större skillnad"

E-handlarna talar ut.

Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Ny e-handlare delar med sig av de första stegen på resan.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

<nobr>E-handelsdöden</nobr> slår till igen - kedja stänger 2 100 butiker

E-handelsdöden slår till igen - kedja stänger 2 100 butiker

Konkurrensen blev för tuff.

H&M-konkurrentens nya tjänst: Leverans efter fem timmar

H&M-konkurrentens nya tjänst: Leverans efter fem timmar

Kostnadsfritt för premiumkunder.

E-handeln krossar 2 miljarder - tar nu klivet in på börsen

E-handeln krossar 2 miljarder - tar nu klivet in på börsen

Starkast tillväxt på nätet.

Annons
Annons
Välkommen till den nya hypersnabba webben

Helgläsning: Välkommen till den nya hypersnabba webben

Warp speed, Mr. Sulu.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant

Efva Attling söker:

Social Media Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta