Annons

Brittisk e-handel studsar tillbaka och näthandlare öppnar butiker

Brittisk e-handel studsar tillbaka och näthandlare öppnar butiker

2015-10-15 08:28

I september visade onlineförsäljningen i Storbritannien återigen upp en tvåsiffrig tillväxt. Samtidigt stod e-handeln för 17,7 procent av den totala omsättningen.

Enligt nya siffror från British Retail Consortium, BRC, såg den brittiska e-handeln, livsmedelsprodukter ej inräknat, en tillväxt på 14,2 procent jämfört med samma månad föregående år.

Klart bättre än den tillväxt på 6,5 procent som uppmättes i augusti, vilket var den sämsta tillväxten sedan i april 2013.

– Onlineförsäljning studsade tillbaka i september när konsumenterna återvände från semestern och det något blötare vädret fick dem att besöka de digitala butikerna snarare än de på gatan, säger David McCorquodale, detaljhandelschef på KPMG.

Möbler och mode hett

Samtidigt har man räknat ut att e-handeln stod för 17,7 procent av den totala detaljhandeln omsättningen under september månad. En ökning med 0,5 procent jämfört med samma månad förra året, och den minsta ökningen sedan april 2014.

Annons
Annons

Möbler hade den näst högsta tillväxten av alla kategorier och hade sin bästa månad sedan BRC började sina mätningar i december 2012. Modekategorierna bidrog starkast till den icke-livsmedelsrelaterade tillväxten, mycket tack vare ett dålig september-månad 2014.

– De fysiska butikerna var de stora vinnarna under september månad men näthandeln visar att den är en bidragande faktor till den totala försäljningsvolymen år efter år. Vissa renodlade e-handlare öppnar nu även fysiska butiker i ett försök att få bättre kontakt med sina kunder och visa upp sina produkter på ett sätt som man endast kan göra i butik, säger Helen Dickinson, vd British Retail Consortium.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Efter förlusten - Zalando börjar ta betalt för frakten

Efter förlusten - Zalando börjar ta betalt för frakten

Vill motverka beställningar av endast en vara.

Annons
Annons
Michael Wictor lämnar Ehandel.se - han blir ny VD

Michael Wictor lämnar Ehandel.se - han blir ny VD

"Det är dags för mig att lämna över".

Två nya handelsproffs till Nellys styrelse

Två nya handelsproffs till Nellys styrelse

"Besitter lång erfarenhet av mode och digital marknadsföring".

Nya Polarn O. Pyret:

Nya Polarn O. Pyret: "En av Nordens snabbaste sajter"

"En app-liknande upplevelse".

2
Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Modejätten lanserar digital personal shopper i Sverige

Modejätten lanserar digital personal shopper i Sverige

"Ett stort utbud gör det svårare för kunden att hitta det de söker".

Jollyrooms nya lagermaskin halverar packtiden

Jollyrooms nya lagermaskin halverar packtiden

Kartongknivar inte hållbart under Black Week.

1
Såldes av Qliro Group - förvärvar nu konkurrent

Såldes av Qliro Group - förvärvar nu konkurrent

HSNG kompletterar utbudet.

Annons
Annons

"På Black Friday skulle vi gråta över ett sådant resultat"

E-handlarna talar ut om helgens köpfest.

Kraftig orderökning när Singles Day intog Sverige

Avslöjar: Kraftig orderökning när Singles Day intog Sverige

Vi berättar hur det gick i helgen.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Länna Möbler AB söker:

Content Manager

Vi söker en Inköps- och Marknadsassistent söker:

Inköps- och Marknadsassistent

BSA KÖK & BAD AB söker:

E-commerce Manager

Viron Media AB söker:

Webbredaktör/Marknadskoordinator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta