Annons

Brittisk e-handel studsar tillbaka och näthandlare öppnar butiker

Brittisk e-handel studsar tillbaka och näthandlare öppnar butiker

2015-10-15 08:28

I september visade onlineförsäljningen i Storbritannien återigen upp en tvåsiffrig tillväxt. Samtidigt stod e-handeln för 17,7 procent av den totala omsättningen.

Enligt nya siffror från British Retail Consortium, BRC, såg den brittiska e-handeln, livsmedelsprodukter ej inräknat, en tillväxt på 14,2 procent jämfört med samma månad föregående år.

Klart bättre än den tillväxt på 6,5 procent som uppmättes i augusti, vilket var den sämsta tillväxten sedan i april 2013.

– Onlineförsäljning studsade tillbaka i september när konsumenterna återvände från semestern och det något blötare vädret fick dem att besöka de digitala butikerna snarare än de på gatan, säger David McCorquodale, detaljhandelschef på KPMG.

Möbler och mode hett

Samtidigt har man räknat ut att e-handeln stod för 17,7 procent av den totala detaljhandeln omsättningen under september månad. En ökning med 0,5 procent jämfört med samma månad förra året, och den minsta ökningen sedan april 2014.

Annons
Annons

Möbler hade den näst högsta tillväxten av alla kategorier och hade sin bästa månad sedan BRC började sina mätningar i december 2012. Modekategorierna bidrog starkast till den icke-livsmedelsrelaterade tillväxten, mycket tack vare ett dålig september-månad 2014.

– De fysiska butikerna var de stora vinnarna under september månad men näthandeln visar att den är en bidragande faktor till den totala försäljningsvolymen år efter år. Vissa renodlade e-handlare öppnar nu även fysiska butiker i ett försök att få bättre kontakt med sina kunder och visa upp sina produkter på ett sätt som man endast kan göra i butik, säger Helen Dickinson, vd British Retail Consortium.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Hemköp öppnar sin nätbutik för B2B-handel

Hemköp öppnar sin nätbutik för B2B-handel

"Efterfrågan har varit stor".

Annons
Annons
Daniel Wellington förlorar rättstvisten mot Ur & Penn

Daniel Wellington förlorar rättstvisten mot Ur & Penn

Får punga ut med över en halv miljon.

Scoretts nya e-handel vinner pris för bästa nykomling

Northernspirit prisas för Årets satsning.

Tack Finland för vårt största Emeet någonsin!

Tack Finland för vårt största Emeet någonsin!

Hundratals deltagare tog det nordiska e-handelscommunityt till nya nivåer.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Alla de bästa bilderna från Emeet i Helsingfors

Alla de bästa bilderna från Emeet i Helsingfors

Vilka var där?

Miljardbolag sprider nordisk sprit med ny e-handel

Miljardbolag sprider nordisk sprit med ny e-handel

Krångligt i hemlandet - då söker sig det e-handelssugna finska bolaget utomlands.

Annons
Annons

Del 4: "Hjälp, jag ska börja med influencer marketing"

Pingis och Simon lär dig (sig) allt om hur man lyckas med den nya tidens marknadsföring.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

TRIWA söker:

eCommerce Manager

Campadre söker:

Teamledare till Campadres Kundtjänst

Soft Goat söker:

Kundtjänstansvarig

PhoneIX söker:

Head of E-commerce & Digital Marketing


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta