Click&Collect-kunder spenderar 25 procent extra

Smart att satsa på upphämtning i butik, enligt nya siffror.

Att erbjuda "Click&Collect", det vill säga upphämtning i butik, erbjuds av en hel del handlare - som troligtvis upplever det som smidigt att slippa ordna med leverans till ett ombud. Men det finns fler fördelar än de rent logistikmässiga. Nu visar det sig nämligen att kunder som väljer att använda sig av Click&Collect gärna passar på att spendera lite extra när de kommer till butiken för att hämta upp sina varor.

Tvåsiffrig ökning för e-handeln

I alla fall om man ska tro amerikanska Macy’s, som har märkt att de här kunderna spenderar hela 25 procent extra när de kommer till något av företagets varuhus för att slutföra sina e-handelsköp. Vilket får ses som goda nyheter för Macy’s, som de senaste åren har kämpat med sjunkande omsättningssiffror och nedstängningar av varuhus.

Annons
Annons

När Macy’s nyligen släppte siffrorna för årets första halvår, hade försäljningen totalt sett minskat med drygt sex procent till drygt 1,8 miljarder dollar. Samtidigt har onlineförsäljningen ökat med “ett tvåsiffrigt tal”, rapporterar Internet Retailer.

Rabatt med Click&Collect-köp

Nu ska Macy’s, som alltså har sett en positiv utveckling för sin e-handel, fokusera på att knyta ihop online och offline på ett bättre sätt. Bland annat ska kedjan se till att upphämtningsplatserna i butikerna är synliga och väl bemannade, och kunder som väljer upphämtning i butik ska få rabatt på sina köp.

- Omnikanalskunderna är uppenbarligen väldigt kraftfulla när de handlar i båda kanaler, så det finns all anledning att satsa mer på det området, säger Macy’s VD Jeff Gennette i ett uttalande.

Macy’s val att satsa på e-handel snarare än fysiska butiker verkar om inte annat ha bidragit till ett förbättrat resultat. Under det första halvåret ökade företagets nettoinkomst från 124 till 183 miljoner dollar.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!