Colourpicture shoppar loss inför utlandslansering

E-handelsplatsen för trycksaker har gjort sitt första uppköp och nu finns planer på utlandsexpansion.

För ungefär ett år sedan lanserades Colourpicture. En e-handelssajt för i stort sett alla trycksaker som med ett egenutvecklat system vill förenkla hela tryckeribranschen. Målet är att göra det smidigare för kunden att beställa trycksaker med egna motiv.

Colourpicture har dock ingen egen produktion utan fungerar som en länk mellan tryckerier och marknad, och samarbetar idag med ett flertal tryckerier runt om i Sverige

Annons

– Vårt fokus är att spara tid och öka våra kunders försäljning genom att erbjuda en marknadsplats av visuell kommunikation online där kunderna kan skapa sin design, välja eget leveransdatum och samtidigt få feedback från systemet direkt, säger Daniel Wisarve, grundare och VD, och fortsätter:

– Det vill säga att om designfilen inte är tryckbar får man direkt besked, man får besked när allt lämnar oss via sms och mail, samt att man hela tiden kan spåra vart i produktionskedjan ordern är.

Lätt att kopiera till andra marknader

Bolaget har idag en omsättningstakt på 2,5-3 miljoner kronor och tre anställda. Företaget har tidigare varit med i Think inkubator men nu ska man accelerera vidare på egen hand och nyligen köpte Colourpicture upp delar av konkursboet Bjäre Grafiska som omsatte 4,5 miljoner kronor under 2014.

Ett förvärv som ger Colourpicture synergieffekter och storhetsfördelar, men även en större kundbas. I en intervju med nyhetssajten 8till5 berättar Daniel Wisarve att man först och främst ska växa på den svenska marknaden, men att det finns planer på utlandsexpansion.

– Det är lätt att accelerera i och med att vi har en så pass skalbar affärsidé som är lätt att kopiera till andra marknader. Vår ambition är att öka vår omsättning med bibehållen vinst för att bli ett hållbart företag, säger Daniel Wisarve.

Annons