Criteo vill få fart på e-handlarnas Shopping-kampanjer

Med hjälp av maskininlärning och en ny automatiserad lösning ska e-handlare få ut mer av sin annonsering i Google Shopping.

I mitten av september lanserades Google Shopping i Sverige. En tjänst som delvis kan ses som en konkurrent till Prisjakt och Pricerunner, och som gör det möjligt för e-handlare att få större exponering för de produkter som man redan lagt upp hos sökjätten.

Och det är många som tror att sökjättens e-handelssatsning kan slå igenom på bred front. Däribland Criteo som arbetar med beteendebaserad annonsering.

Annons

Företaget säger dock att Googles verktyg är alldeles för komplicerat, tidskrävande och gör det svårt för marknadsförare att nå ut till konsumenter som aktivt söker efter olika produkter. Därför lanserar man nu Criteo Predictive Search, en lösning som gör det möjligt att använda företagets annonsteknik i Google Shopping

– Google Shopping är en fantastisk möjlighet för marknadsförare inom detaljhandeln och är på väg att bli den största e-handelsdrivande resursen, säger Jason Lehmbeck, General Manager för Search hos Criteo.

"eliminerar gissningsleken"

Lösningen är baserad på Criteos maskininlärningsteknologi och beteendebaserade annons-plattform och gör det möjligt för marknadsförare att placera programmatiska bud baserade på varje enskild konsuments benägenhet att genomföra ett köp.

Med Predictive Search, som idag lanseras i USA och på global nivå under 2017, ska marknadsförare därmed få en automatiserad lösning som systematiskt förbättrar och optimerar annonsresultaten genom alla delar av deras Shopping-kampanjer.

– Vårt mål med Predictive Search är att eliminera gissningsleken i hanteringen av Shopping-kampanjer och leverera en optimerad och precis lösning för e-handlare, säger Jason Lehmbeck.

Annons