Annons

Digital avdelning ska rädda flera klädkedjor Dressman-männens kläder ska sälja bättre på nätet i framtiden, hoppas företaget

Digital avdelning ska rädda flera klädkedjor

2018-02-13 11:42

Men är det redan för sent för Dressman, Cubus och Bikbok?

Den norska Varnerkoncernen, som driver flera stora klädkedjor, skapar en helt ny avdelning för att anpassa affärsidén till e-handeln och den digitala världen. Om det berättar den norska sajten Kampanje.com.

Den nya avdelningen ska ha fått namnet Varner Digital Business och sägs syfta till att samla alla digitala enheter i koncernens butikskedjor under ett och samma tak. Anpassningen till e-handeln ska ha pågått under de senaste två åren och blivit alltmer intensiv.

- Under de senaste åren har vi byggt upp avdelningar i alla våra kedjor som ska främja e-handel, men nu får vi alla dessa i en gemensam avdelning. Då får vi en mycket mer strömlinjeformad organisation och en stark professionell miljö. Vi rekryterar även personer inom nya kompetensområden, som vi inte tidigare haft i huset, säger Dressmans norska marknadschef Knut Vidar Nilsen, till sajten.

"Kommer inte att matcha Zalando"

Samtidigt erkänner kedjan att de vet att de inte kommer att kunna matcha e-handelskonkurrenter som Zalando inom det närmaste.

Vi kommer att försöka positionera oss för att utnyttja de varumärken och kedjor som vi redan har, med större fokus online. Du kan kalla det att ta upp kampen, men vi vet att vi inte kommer att matcha Zalando när det gäller försäljning och produktutbud under 2018. Vi tar ändå steg för att motpositionera oss med ett stort fysiskt butiksnät, säger Nilsen.

LÄS ÄVEN: Zlatans e-handelsflopp: A-Z nylanseras hos Dressman

E-handeln ökade med 74 procent på 4 år

Samtidigt ska den norska näthandeln enligt DIBS rapport "Norsk E-handel 2017", ha ökat med hela 74 procent under de senaste fyra åren, och omsatte förra året 105 miljarder norska kronor. Dock är var det endast en liten del av dessa som spenderades på näthandel av textilier, närmare bestämt 7,4 miljrder, vilket motsvarar sju procent av all norsk näthandel under förra året.

"Har varit lite sena på att förstå"

På DIBS tycker man att Varnerkoncernens initiativ kommer i sista minuten.

Annons
Annons
- Varnergruppen har varit lite sena på att förstå e-handelspotentialen, och nu gör de bara vad de är tvungna att göra för att hantera omvandlingen. De har definitivt identifierat att de behöver bli bättre på e-handel, byta butiksnätverk och få sina kanaler att samarbeta för att motverka hot från lokala och internationella spelare online, säger Patrik Müller, e-handelsanalytiker på DIBS, till Kampanje.com.

"Finns många som inte förstår"

Han tar butikskedjan Boomerangs konkurs tidigare i år som ett tecken på att Varnerkoncernen inte är ensamma om att ha underskattat e-handeln. 

- Tyvärr finns det många fler kedjor som inte förstår vad det nya konsumentmönstret betyder, säger Müller. 

LÄS ÄVEN: Klädmärke fick ej snurr på e-handeln - går i konkurs

Men på Varnerkoncernen planerar man inte att skära ned på antalet fysiska butiker, däremot uppger företaget att de "följer vad som händer där ute". Nyligen ska man även ha tecknat ett avtal med Netlife Group, för att säkerställa en IT-lösning som ska hålla inför framtiden.

Hela Varnerkoncernen ska under 2016 ha haft en omsättning på cirka 11,7 miljarder kronor och ett rörelseresultat på 422 miljoner kronor. Bolaget har totalt 1 562 butiker och 12 060 anställda runtom i Norden.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Fraktbolagen om årets mycket svåra <nobr>e-handelsdeadline</nobr>

Fraktbolagen om årets mycket svåra e-handelsdeadline

Hur länge vågar man sälja?

Annons
Annons
Den svenska <nobr>e-handeln</nobr> som vill utrota julklappsstressen

Den svenska e-handeln som vill utrota julklappsstressen

"Sveriges mest spännande e-handel".

Förlängde leveranstiden inför julen - kritiseras för försening

Förlängde leveranstiden inför julen - kritiseras för försening

"Vi försöker vara så tydliga vi kan".

2
Smartphotos julsuccé: 12 000 beställningar på en helg

Smartphotos julsuccé: 12 000 beställningar på en helg

Anlitade kund till julkampanj.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Fyndiq blockerar varor som är för dyra:

Fyndiq blockerar varor som är för dyra: "Är ju ett fyndvaruhus"

Nya regler för sajtens handlare.

1
Ny undersökning: Kraftigt minskad oro för att <nobr>e-handla</nobr>

Ny undersökning: Kraftigt minskad oro för att e-handla

"Positivt att fler känner sig trygga med att handla på nätet".

PRV varnar för piratkopierade julklappar på nätet

PRV varnar för piratkopierade julklappar på nätet

"Privatpersoner som importerar".

Annons
Annons
Zalando testar leverans innanför dörren - 90 procent positiva

Zalando testar leverans innanför dörren - 90 procent positiva

Men bara hälften ville delta.

Nya chefer till IT och Supply Chain hos miljardföretaget

Nya chefer till IT och Supply Chain hos miljardföretaget

Blir en del av koncernledningen.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler söker:

Client Development Manager

Sabis AB söker:

Digital Affärsutvecklingschef

Polarn O. Pyret söker:

Head of E-commerce

Gents AB söker:

Social Media Manager/Digital Journalist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta