Dustin fortsätter att växa men B2C-handeln sjunker

God tillväxt men sämre marginal och stora satsningar på tjänster och egna märkesvaror.

Dustin rapporterar idag försäljningen för sitt tredje kvartal som sträcker sig mellan mars och maj månad. Totalt omsatte e-handlaren 2,3 miljarder kronor med ett rörelseresultat på 72 miljoner. Försäljningstillväxten var god jämfört med föregående år, upp 13,5 procent, men resultatet något lägre.

Att marginalen minskat hänvisar Dustin till nya ramavtal med initialt lägre lönsamhet. Den svenska e-handelsjätten ska även ha investerat i sin säljorganisation vilket ska ha påverkat rörelseresultatet negativt under perioden.

Annons
Annons

Stora avtal i Danmark och Norge

Den utökade säljstyrkan ska främst jobba med att sälja Dustins olika tjänster där företaget har en mycket högre marginal än på själva datorprodukterna. I vad man kallar Dustin Cloud Platform ska det nu finnas 25 000 aktiva kunder.

Tillväxten ska vara starkast i Danmark och Norge där man tecknat flera nya ramavtal med stora företag och offentlig sektor.

B2C sjönk med 8 procent

Värt att nämna är att samtidigt som B2B-försäljningen ökade med över 10 procent så sjönk B2C-handeln med 8 procent. Dustin Home, som alltså riktar sig till privatpersoner, gick alltså ganska dåligt under kvartalet.

Försäljningen till privatpersoner gick från 141,3 miljoner, samma period i fjol, till 132 miljoner i år. Detta samtidigt som resultatet och marginalen minskade. Finland sägs dock ha gått bra på B2C-sidan men det kunde inte väga upp nedgången i de andra nordiska länderna.

Dustin gör precis som Komplett och satsar just nu på egna varumärken. Koncernen meddelar i kvartalsrapporten att de egna varumärkena nu har tagit 25 procent av försäljningen i de kategorier man lanserat dessa produkter. Målet är att inom tre år sälja eget för 400 miljoner kronor.

9 miljarder rullande

Dagens marginal (EBITA) på runt 4,5 procent räknar e-handelsbolaget med att öka till 5-6 procent genom just egna märkesvaror och att växa på tjänstesidan med exempelvis olika abonnemang.

Tittar vi på de senaste 12 månaderna är nu Dustin ruskigt nära 9 miljarder med en rullande omsättning på 8995,6 miljoner kronor.

LÄS ÄVEN: Dustins VD avgår - tar över på Kinnevik

Annons
Annons

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!