Annons

E-handeln trotsar kunderna och växer med 12 procent

E-handeln trotsar kunderna och växer med 12 procent

2013-01-15 08:51

Betalleverantören DIBS transaktioner motsäger deras tidigare konsumentrapport. I slutet av november förutspådde DIBS E-handelsindex att svensk e-handel skulle minska med tre procent för helåret 2012. Nya siffror ifrån julhandeln visar på en ökning med 12 procent.

DIBS har gått igenom sina kunders transaktioner under julhandeln. Det handlar om totalt 14 000 e-handlare och dessa transaktioner visar ett 12 procent högre värde jämfört med 2011.

– E-handeln var stark på nätet i Norden under julen, särskilt i Sverige och Norge. Konsumenterna drar fördel av att handla på nätet för att förenkla, spara tid, jämföra varor, få bättre priser och för att vara oberoende av öppettider, säger Eric Wallin VD på DIBS.

DIBS tidigare rapport som visade på en nedgång för helåret får sig alltså en stark kaffe av verkligheten. Den förra rapporten som var baserad på kundintervjuer verkar inte stämma. Vi bad DIBS om siffrorna för hela 2012 men dessa vill de inte släppa av konkurrensskäl. De erkänner dock att e-handeln med största sannolikhet inte kommer minska för helåret.

- Trenden är fortsatt stark även om tillväxten procentuellt sett inte är lika stark som för 2-3 års sen, meddelar Eric Wallin.

E-handeln visade sig alltså växa ordentligt även denna julhandel, något som också betalleverantären Klarna medgett. DIBS mätning genomfördes mellan den 7 november och den 23 december och visade på en ökning med 12 procent för alla e-handelstransaktioner.

Det sista ordet gällande fjolårets e-handel ger förmodligen e-barometern för fjärde kvartalet som väntas komma ut i februari. Den förra barometern, för tredje kvartalet, förutspådde en ökning med 13 procent för hela 2012.

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

"Fortfarande inte tillbaka där vi var".

Annons
Annons
Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Emeet: Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Grymma sessioner, raka danskar och karaoke in i natten.

Kina ratas när svenskarna vill <nobr>e-handla</nobr> hållbart

E-barometern: Kina ratas när svenskarna vill e-handla hållbart

Kan även tänka sig att betala fem kronor extra för miljövänlig frakt.

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

Arga kunder uppmanade till bojkott.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Ny konkurs i detaljhandeln.

15-årigt märke satsar på omni:

15-årigt märke satsar på omni: "Ser synergieffekter framför oss"

Siktar utanför Skandinavien.

Deras klockbutik ska sätta Norrland på <nobr>e-handelskartan</nobr>

Deras klockbutik ska sätta Norrland på e-handelskartan

"Är nog rätt patriotiska här uppe".

Annons
Annons
Vass <nobr>e-handel</nobr> skär upp portarna - skickar rakblad

Idag: Vass e-handel skär upp portarna - skickar rakblad

Prenumerationer blir hett igen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta