E-handelsleverantör drog in över 2 miljarder i sin första runda

Största finansieringsrundan i Europa av sitt slag.

Det brittiska betalbolaget med det passande namnet Checkout.com har genomfört sin första riktiga finansieringsrunda, och den slår rekord. Enligt bolagets egna uträkningar är det den största “Series A”-rundan för ett fintech-bolag i Europa och den tredje största i världen.

Checkout.com ska vara sju år gammalt och som namnet antyder hjälper bolaget andra företag att ta betalt på nätet. Betalbolaget har kunder som Samsung, Getty Images, Easygroup och Patreon.

Annons

Investering på 230 miljoner dollar

Finansieringsrundan som landade på 230 miljoner dollar, eller runt 2,2 miljarder kronor, leddes av investeringsbolagen Insight Partners och DST Global.

- Vi har haft turen att ha några av världens ledande investerare i kontakt med oss sedan en tid tillbaka, men vårt fokus har legat på att bygga de allra bästa produkterna vi kan för våra handlare på fyra kontinenter. Efter att ha byggt ett hållbart företag, en anställning i taget, var det avgörande att hitta partners som delar vår vision om hur företag kommer att använda finansiella tjänster i framtiden, säger grundaren Guillaume Pousaz i ett pressmeddelande.

Värdering på 2 miljarder dollar

Finansieringsrundan ska värdera Checkout.com till runt 2 miljarder dollar. Pengatillskottet ska inte helt oväntat användas till ytterligare expansion.

- Kapitalet kommer att hjälpa oss att öka hastigheten som vi rullar ut nya produkter med, för att lösa våra handlares allt mer komplexa behov. Prestanda i betalningar och dataströmmar är viktiga drivkrafter för handlarnas framgång, säger Guillaume Pousaz.

Betalbolaget har i dagsläget 345 anställda, varav 200 sitter vid huvudkontoret i London. Enligt Financial Times omsatte Checkout.com runt 47 miljoner dollar 2017, med en tillväxt på 56 procent.

- Betalningar är en kritisk del av alla online-affärer. Eftersom den digitala betalmarknaden förväntas växa till 6 biljoner dollar år 2021 tror vi att Checkout.com kan expandera snabbt genom sin teknologi-drivna och kundcentrerade betalningslösning, säger Tom Stafford, partner på DST Global.

Annons