E-handelstjänst för optiker tar in miljoninvestering

Investmentbolag satsar 10 miljoner på e-handelslösningar för optikbutiker.

Investmentbolaget Falvir AB går in och investerar i D&Company, som är en levernatör som erbjuder olika digitala lösningar för optikbolag. Optikbutiker i hela Europa kan via D&Company få en molnbaserad e-handels- och kommunikationstjänst och företaget säljer även glasögon från kända märken såsom Tiger of Sweden, Efva Attling och Blåkläder.

Blir största investerare

Investeringen, som alltså är på 10 miljoner kronor, gör nu Falvir till en av D&Companys största investerare.

Annons

- Falvir tillför, med sin breda kompetens inom e-handelslösningar och affärsutveckling, kunnande till vårt bolag. Vi ser även Falvir som en långsiktigt stark partner som bidrar till att vi snabbare kan nå vår potential, säger Ralph Dahlin, VD på D&Company, i ett pressmeddelande. 

40 miljoner på två år

D&Company startade för drygt två år sedan och har sedan dess växt kraftigt. I dagsläget omsätter de 40 miljoner på årsbasis och deras plattform IDUN har nu börjat sprida sig till optikbutikerna.

- Vår digitala tjänst har idag avtal med två inköpsgrupperingar bestående av 160 butiker och IDUN har redan installerats i 25 optikbutiker, säger Ralph Dahlin.

Inom 5 år räknar företaget med att tjänsten ska kunna nå tio procent av de cirka 3000 optikbutiker som finns runt om i Norden och för hela Europa är målet 2,5 procent under samma tidsperiod.

E-handeln inom optik väntas tredubblas

Enligt Falvir ska undersökningsföretaget Gfk tidigare i år ha kommit fram till att världsmarknaden för optik ökar med 4-5 procent per år samt att siffran i Sverige under årets första halvår ska ha varit 7 procent. Dessutom ska optikföretaget Essilor ha bedömt att e-handeln inom sektorn kommer att tredubblas under de närmaste tio åren. 

Och Falvirs VD Måns Månsson ser nu positivt på den nya investeringen.

- Vi ser en enorm potential i IDUN och hur den kommer att kunna erbjuda något unikt till en marknad som länge agerat relativt konservativ. Att det dessutom finns en etablerad produktportfölj byggd på starka varumärken, gör att vi känner det just nu rätt tid att komma in i D&Company, säger han.

Annons
Annons