Annons

E-handlaren som lärde datorn att peka ut bedragarna

E-handlaren som lärde datorn att peka ut bedragarna

2018-03-13 07:00

"En stor framgång".

Den brittiska nätmatjätten Ocado älskar ny teknik. De har ett av världens mest avancerade lager. De testar självkörande bilar. De använder robotar för att plocka varor och de låter artificiell intelligens läsa kundernas mail.

LÄS ÄVEN: Artificiell intelligens hanterar 500 000 aktiva kunder

Nu kommer nästa nydanande tekniksatsning ifrån Ocados sida. Nätbutiken har nämligen valt att återigen använda sig av artificiell intelligens för att underlätta sitt arbete. Företaget har lärt “datorn” att hitta bedrägliga order.

Att skapa en smart algoritm för att fånga bedragare är inte något nytt och de flesta betalbolag har idag någon form av system för fraud-detection, som de ofta kallas. Dessa sägs dock ofta vara baserade på dataanalys och att finna kända mönster hos bedragare.

Ocado ska med hjälp av maskininlärning och data ifrån flera delar av verksamheten, som ordersystemet, betalsystemet och CRM-systemet, ha skapat en "AI" som i realtid lär sig och kan peka ut de order som är bedrägliga.

“Kan förutsäga framtida trender”

Fördelen med att använda AI eller maskininlärning sägs vara att datorn mycket snabbare kan hitta nya bedrägerimetoder.

- En maskininlärningsmodell kan, till skillnad från traditionella metoder, lära sig och anpassa sig mycket snabbare, utvecklas utifrån den nuvarande miljön och till och med förutsäga framtida trender. Modellen kan också titta på många fler faktorer än en mänsklig eller en fast regelbaserad algoritm, förklarar företaget.

När det kommer till maskininlärning så handlar det om att ge “datorn” så mycket data som möjligt för att den ska lära sig att hitta lösningen på problemet. I detta fall finna de order som är bedrägliga. Ocados storlek lär ha hjälpt dem här. Företaget ska vara världens största renodlade nätmathandel och de hanterar miljontals kundinteraktioner varje minut.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Nätmatjättens superlager ett av världens mest avancerade

Företaget ska lagra data i storleken petabytes i Googles moln. Data som kan användas för att träna en bedrägerijagande AI.

Ocado har tydligen en väldigt liten andel bedrägerier, vilket sägs öka svårigheten i problemet. De säljer dagligvaror och inte hemelektronik, ska tilläggas. Enligt företaget behövde deras AI-lösning vara extremt precis för att inte missa några bedrägerier.

"En av tusen beställningar"

Med hjälp av befintliga ramverk för maskininlärning så ska företaget ha utvecklat en lösning som fungerar i realtid och som spottar ut ett värde för sannolikheten att ordern är bedräglig.

- Modellen har varit en stor framgång, vilket förbättrade Ocados precision för att upptäcka bedrägerier med en faktor av 15x. Vi är dock angelägna om att fortsätta att förbättra den, skriver företaget.

Ocado ska nu undersöka möjligheten att applicera sin bedrägerijägare hos andra e-handlare. Företaget är inte främmande inför att sälja sina tekniska framsteg till andra.

- Målet är att helt och hållet ta bort bedrägerier, men det kommer att vara en lång väg dit. Det är värt att komma ihåg att bedrägerier bara är en del av det här. De är ändå ganska sällsynta - det är en av tusen beställningar, säger säger Roland Plaszowski, chef för Ocado Technologys e-handelssystem, och fortsätter:
- En del är att eliminera bedrägerier, som medför stora kostnader för företaget. Den andra delen är att göra användarupplevelsen bättre. Att se till att systemet inte flaggar legitima transaktioner vilket ger besvikna kunder som följd, när deras order avbryts. Det finns en balans mellan att ta bort bedrägeri och att göra det positivt.

Enligt Ocado så ska de vara de första i världen som bygger ett sådant här system.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Oklart om modell hade trosor på sig - Nelly frias av RO

Oklart om modell hade trosor på sig - Nelly frias av RO

"Är sannolikt inte naken på underkroppen".

Annons
Annons
<nobr>E-handelsleverantör</nobr> köper upp B2B-kunnig konkurrent

E-handelsleverantör köper upp B2B-kunnig konkurrent

"En perfect match".

Tuff månad för modekedjorna:

Tuff månad för modekedjorna: "Black Friday har negativ effekt"

Ras för skohandeln.

PostNord lanserar ny tjänst - ska leverera samma dag

PostNord lanserar ny tjänst - ska leverera samma dag

Ska inom kort ta "SameDay" till 36 städer.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Jollyrooms kundtjänst flyttar:

Jollyrooms kundtjänst flyttar: "Markant ökning av ärenden"

Får plats med 30 procent fler anställda.

Klarna hoppar på Apple Pay men bara för de egna kunderna

Klarna hoppar på Apple Pay men bara för de egna kunderna

Ger sina kortinnehavare ny e-handelsservice.

Fyndiq lägger ner Superbilligt - satsar på hållbar konsumtion

Fyndiq lägger ner Superbilligt - satsar på hållbar konsumtion

"Var aldrig tänkt som en stor del av vår resa".

Annons
Annons
Facebook smygtestar <nobr>e-handel</nobr> i livesänd video

Facebook smygtestar e-handel i livesänd video

"TV-Shop" kommer till det sociala nätverket.

Villbada-Liza lägger ner:

Villbada-Liza lägger ner: "Är rena vilda västern"

Konkurrensen blev för tuff.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler söker:

Client Development Manager

Sabis AB söker:

Digital Affärsutvecklingschef

BSA KÖK & BAD AB söker:

E - Commerce Manager

Gents AB söker:

Social Media Manager/Digital Journalist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta