Annons

E-handlaren som lärde datorn att peka ut bedragarna

E-handlaren som lärde datorn att peka ut bedragarna

2018-03-13 07:00

"En stor framgång".

Den brittiska nätmatjätten Ocado älskar ny teknik. De har ett av världens mest avancerade lager. De testar självkörande bilar. De använder robotar för att plocka varor och de låter artificiell intelligens läsa kundernas mail.

LÄS ÄVEN: Artificiell intelligens hanterar 500 000 aktiva kunder

Nu kommer nästa nydanande tekniksatsning ifrån Ocados sida. Nätbutiken har nämligen valt att återigen använda sig av artificiell intelligens för att underlätta sitt arbete. Företaget har lärt “datorn” att hitta bedrägliga order.

Att skapa en smart algoritm för att fånga bedragare är inte något nytt och de flesta betalbolag har idag någon form av system för fraud-detection, som de ofta kallas. Dessa sägs dock ofta vara baserade på dataanalys och att finna kända mönster hos bedragare.

Ocado ska med hjälp av maskininlärning och data ifrån flera delar av verksamheten, som ordersystemet, betalsystemet och CRM-systemet, ha skapat en "AI" som i realtid lär sig och kan peka ut de order som är bedrägliga.

“Kan förutsäga framtida trender”

Fördelen med att använda AI eller maskininlärning sägs vara att datorn mycket snabbare kan hitta nya bedrägerimetoder.

- En maskininlärningsmodell kan, till skillnad från traditionella metoder, lära sig och anpassa sig mycket snabbare, utvecklas utifrån den nuvarande miljön och till och med förutsäga framtida trender. Modellen kan också titta på många fler faktorer än en mänsklig eller en fast regelbaserad algoritm, förklarar företaget.

När det kommer till maskininlärning så handlar det om att ge “datorn” så mycket data som möjligt för att den ska lära sig att hitta lösningen på problemet. I detta fall finna de order som är bedrägliga. Ocados storlek lär ha hjälpt dem här. Företaget ska vara världens största renodlade nätmathandel och de hanterar miljontals kundinteraktioner varje minut.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Nätmatjättens superlager ett av världens mest avancerade

Företaget ska lagra data i storleken petabytes i Googles moln. Data som kan användas för att träna en bedrägerijagande AI.

Ocado har tydligen en väldigt liten andel bedrägerier, vilket sägs öka svårigheten i problemet. De säljer dagligvaror och inte hemelektronik, ska tilläggas. Enligt företaget behövde deras AI-lösning vara extremt precis för att inte missa några bedrägerier.

"En av tusen beställningar"

Med hjälp av befintliga ramverk för maskininlärning så ska företaget ha utvecklat en lösning som fungerar i realtid och som spottar ut ett värde för sannolikheten att ordern är bedräglig.

- Modellen har varit en stor framgång, vilket förbättrade Ocados precision för att upptäcka bedrägerier med en faktor av 15x. Vi är dock angelägna om att fortsätta att förbättra den, skriver företaget.

Ocado ska nu undersöka möjligheten att applicera sin bedrägerijägare hos andra e-handlare. Företaget är inte främmande inför att sälja sina tekniska framsteg till andra.

- Målet är att helt och hållet ta bort bedrägerier, men det kommer att vara en lång väg dit. Det är värt att komma ihåg att bedrägerier bara är en del av det här. De är ändå ganska sällsynta - det är en av tusen beställningar, säger säger Roland Plaszowski, chef för Ocado Technologys e-handelssystem, och fortsätter:
- En del är att eliminera bedrägerier, som medför stora kostnader för företaget. Den andra delen är att göra användarupplevelsen bättre. Att se till att systemet inte flaggar legitima transaktioner vilket ger besvikna kunder som följd, när deras order avbryts. Det finns en balans mellan att ta bort bedrägeri och att göra det positivt.

Enligt Ocado så ska de vara de första i världen som bygger ett sådant här system.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

"Fortfarande inte tillbaka där vi var".

Annons
Annons
Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Emeet: Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Grymma sessioner, raka danskar och karaoke in i natten.

Kina ratas när svenskarna vill <nobr>e-handla</nobr> hållbart

E-barometern: Kina ratas när svenskarna vill e-handla hållbart

Kan även tänka sig att betala fem kronor extra för miljövänlig frakt.

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

Arga kunder uppmanade till bojkott.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Ny konkurs i detaljhandeln.

15-årigt märke satsar på omni:

15-årigt märke satsar på omni: "Ser synergieffekter framför oss"

Siktar utanför Skandinavien.

Deras klockbutik ska sätta Norrland på <nobr>e-handelskartan</nobr>

Deras klockbutik ska sätta Norrland på e-handelskartan

"Är nog rätt patriotiska här uppe".

Annons
Annons
Vass <nobr>e-handel</nobr> skär upp portarna - skickar rakblad

Idag: Vass e-handel skär upp portarna - skickar rakblad

Prenumerationer blir hett igen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta