Efter raden av samarbeten: Lyfter Norden i ny kampanj

Ska ta den "scandi-coola" stilen till resten av Europa.

Vid det här laget är det förmodligen få som har missat att Zalando ser Sverige och resten av Norden som några av sina viktigaste marknader. Den tyska e-handlaren har bland annat öppnat ett lager utanför Stockholm, och etablerat samarbeten med en lång rad svenska varumärken, som Monki, Weekday och NA-KD.

LÄS ÄVEN: 22 miljoner kunder i NA-KD:s nya satsning

Annons

Ska nå en yngre målgrupp

Men som företaget tidigare har berättat för Ehandel.se, ser smaken olika ut på olika marknader. Medan boende i Norden gärna köper på sig svart och grått, är till exempel fransmännen och italienarna betydligt mer intresserade av gladare färger som rött och rosa.

LÄS ÄVEN: Zalando tar över - satsar på "aggressiva ledtider"

Men nu tar Zalando ett krafttag för att göra den "scandi-coola" stilen, som bolaget benämner den som, mer populär i  fler europeiska länder. I en ny kampanj med namnet "We are Next" har Zalando samlat en grupp unga skandinaviska modeller som helt enkelt ska visa upp skandinaviskt mode. Det berättar e-handlaren i ett pressmeddelande. Utöver att marknadsföra kläderna i sig, ska de unga modellerna nå ut till en yngre målgrupp, tänker sig företaget.

Anlitade supermodell som fotograf

Och det har inte sparats på krutet. Till att fotografera den nya kampanjen har Zalando anlitat den danska supermodellen Helena Christensen - allt för att få en så skandinavisk touch som möjligt.

- Vi har massor av fantastiska modeller, designers och fotografer i Skandinavien, och vi lyckades samla några av de mest talangfulla i en och samma kampanj, kommenterade Kenneth Melchior i samband med att kampanjen gick live.

"We are Next"-kampanjen frontas av artistel och modellen Blue Lindeberg, skådespelaren Valter Skarsgård, musikerna Hugo Helmig och Tomine Harket och filmregissören Mingus Reedus.

LÄS ÄVEN: Zalando krossade 13 miljarder och slog rekord i antal order

Annons
Annons