En av tre svenskar har över 10 uppkopplade prylar i hemmet

Är genombrottet nära för de smarta produkterna?

I flera år har vi berättat om utvecklingen i USA där Amazon har varit något av en pådrivare för smarta produkter, som ska kunna klara att fylla på allt från tvättmedel till tonerbläck i takt med att behovet uppstår. Ibland har det rört sig om produkter som själv kan lägga en beställning, och andra gånger om så kallade dash-knappar som kunden kan trycka på och på så sätt göra en direktbeställning från Amazon.

Amazon har själv hävdat att knapparna genererar en order i minuten, men andra källor har snarare visat att färre än hälften av alla Amazons Dash-knappar används.

Annons

"Allt fler nyfikna på tekniken"

Här på hemmaplan väljer de flesta fortfarande lite mer traditionella sätt att e-handla, och de smarta produkterna har inte direkt fått något genomslag på bred front. Nu visar dock en ny undersökning från Media Markt att detta kan vara på väg att ändras. Enligt Media Markts siffror har var tredje person fler än tio uppkopplade produkter, och tre av fyra ställer sig positiva till uppkopplade produkter i hemmet.

– Vår undersökning bekräftar det intresse som vi ser i våra varuhus när det kommer till smarta hemmet-produkter. Kategorin har växt otroligt mycket bara under de senaste åren där vi kan se att allt fler börjar bli nyfikna på ny teknik som kan förenkla livet hemma, säger Per Kaufmann, vd på MediaMarkt i Sverige, i ett pressmeddelande.

LÄS ÄVEN: M.nu ökade 100 procent på tre år - toppar 21 miljoner

Flest personer, 31 procent av de som deltog i undersökningen, hade ett uppkopplat ljudsystem och 25 procent hade ett larmsystem som gick att koppla upp sig till via mobilen eller datorn.

Fyra procent har smart tvättmaskin

Mindre vanligt var det med uppkopplade vitvaror; två procent hade en uppkopplad kyl eller frys, tre procent hade en smart diskmaskin och fyra procent hade en smart tvättmaskin.

– Det har pratats väldigt länge om smarta vitvaror men än så länge har produkterna inte helt tagit sig in i landets hushåll. Dock ser vi i undersökningen att intresset för den här typen av produkter är stort, där fler än var fjärde person till exempel skulle vilja äga en uppkopplad kyl eller frys. Jag skulle därför tro att vi kommer att se en stor ökning framöver där allt fler kommer att köpa smarta vitvaror till sina hem, säger Per Kaufmann.

De som deltog i undersökningen hade dessutom planer på att utöka mängden smarta prylar i sina hem. Bland annat var det många som önskade sig ett uppkopplat belysningssystem till sina hem. En av tre planerade dock inte att köpa någon smart produkt under de närmsta två åren. 

Undersökningen omfattar svar från drygt 2 000 medlemmar i MediaMarkts kundklubb.

Annons

Annons