Endast hälften avbryter köp från ”osäkra” nätbutiker

E-handlarnas bilder på hänglås ger kunden falsk trygghet, enligt IT-säkerhetsexpert.

För att en nätbutik ska räknas som säker att handla i bör det stå https eller synas ett hänglås högst uppe i vänstra hörnet. Gör det inte det bör man avbryta sitt köp för att undvika att bli utsatt för bedrägerier. Åtminstone enligt Sentors IT-säkerhetsexpert Mikael Witt som har intervjuats av Aftonbladet.

17 procent struntar i varning

Men många konsumenter känner inte till det här, eller väljer att strunta i det, berättar Mikael Witt. Aftonbladet hänvisar till en rapport från Sentor som visar att 17 procent av kunderna inte ens avbryter ett köp trots att de får en varning om att sajten ifråga inte ses som säker. Hälften av deltagarna i undersökningen väljer att fortsätta även om https eller hänglåset inte syns i adressfältet.

Annons

- Generellt sett är det klart att det är ett problem och det är framför allt ett problem för individer. Det är synd att det ser ut så, säger IT-säkerhetsexperten Mikael Witt till Aftonbladet.

Tidigare i år kunde vi berätta att Google hade gjort en insats för att underlätta för konsumenterna genom att via sin webbläsare rubricera olika sajter som “säker” eller “inte säker”, något som också syns uppe i sidans vänstra hörn. Sajter som bad om kunders uppgifter, men inte använde sig av kryptering, riskerade att bedömas som “inte säker”. Det råkade bland andra Webhallen ut för, även om företaget fixade problemet mer eller mindre direkt.

"Handlare ställer till med problem"

Men många privatpersoner verkar alltså inte ha hängt med i vad som gäller, och Mikael Witt hade gärna sett att kunderna var mer försiktiga.

– Om man får en varning att certifikatet inte är okej, då ska man inte göra köp. Då är det inte en seriös aktör och en stor risk för att det är bedrägeri, säger Mikael Witt.

Han tycker också att e-handlarna kan bli tydligare mot kunderna, till exempel genom att “sluta att publicera bilder på hänglås” - något han menar inger en falsk trygghet hos kunden.

– Det är lite lurigt och jag kan tycka att handlare ställer till med problem. Man sätter upp bilder på hänglås och annat på hemsidan för att visa att det är en säker anslutning, men det garanterar ingenting, avslutar Mikael Witt.

Annons