Annons

F-handeln väntas öka - men passar bäst för små butiker

F-handeln väntas öka - men passar bäst för små butiker

2012-09-12 08:24

Det har diskuterats flitigt angående Facebook-butikernas vara eller icke vara. Men en ny marknadsundersökning förutspår att e-handeln på Facebook kommer att stå för mer än sex procent av den brittiska e-handelsmarknaden 2015.

Vi har tidigare skrivit om att e-handel på Facebook, eller f-handel som det även kallas varit något av ett misslyckande. Nu kommer en ny undersökning från TNS som visar att Facebook-butiker kommer stå för mer än procent av e-handeln i Storbritannien inom tre år.

Samma undersökning visade också att endast 4 procent av de brittiska kunderna någon gång handlat via Facebook. 40 procent kunde dock tänka sig det om köpupplevelsen var mer lik den som man får i en traditionell nätbutik.

Ett annat problem är att många potentiella köpare inte heller känner sig helt bekväma med att handla direkt från Facebook.

Främst småföretag

Enligt Sucharita Mulpuru, analytiker på Forrester är det främst småföretag som har mindre än 100 000 dollar i omsättning och färre än 10 anställda som drar mest nytta av att ha en Facebook-butik.

För små företag kan en butik i Facebook också vara ett enkelt och billigt första steg in i världen av e-handel. Det kan också i många fall ge en mer personlig upplevelse än starta en Amazon eller eBay butik om man nu tittar på den amerikanska eller engelska marknaden.

Faktum kvarstår nog att en facebook-butik kanske inte är det mest lönsamma för stora e-handlare, många stora aktörer som Gap, J. C. Penney och GameStop har slagit igen sina butiker på Facebook det senaste året.

För många passar nog kanalen bättre för kundvård, bygga relationer och ha en diskussion med sina kunder. Men för mindre e-handlare och de med mer nischade produkter kan det nog hjälpa försäljningen positivt. New York Times skrev för några veckor sedan en intressant artikel i ämnet som ni kan läsa här.


Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Växte med 49 procent.

Annons
Annons
20 procent på

20 procent på "allt" gällde inte allt - nu fälls e-handlaren

68 varumärken ingick inte.

E-handelsstjärnan Pouya Boland till årets NXT Nordic

Klart: E-handelsstjärnan Pouya Boland till årets NXT Nordic

Chiquelles vd till Nordens största e-handelskonferens.

Svenska skojätten satsar på online-marknadsplatser

Svenska skojätten satsar på online-marknadsplatser

Släpper lös varumärkena redan denna vecka.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Rappare nära att skjuta en av nätbutikens chaufförer

Rappare nära att skjuta en av nätbutikens chaufförer

Vill se västar på buden.

Amazon vann - Sydamerika förlorade

Domänslaget: Amazon vann - Sydamerika förlorade

Slaget om toppdomänen är över.

Lämnar toppjobb hos Fyndiq för VD-jobbet hos Eniro

Lämnar toppjobb hos Fyndiq för VD-jobbet hos Eniro

Fick sparken 2014 - nu är hon tillbaka.

Annons
Annons
City Gross e-handel 2019: Tillväxt på 50 procent

City Gross e-handel 2019: Tillväxt på 50 procent

"Under våren har man sålt mer än någonsin".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Btwentyfour söker:

Project Manager at Btwentyfour

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta