FB-annonser syns dåligt men klickas av botar

Vi skrev tidigare i veckan om att Facebooks tid på börsen varit mindre lyckosam och att aktieägarna nu vill se större intäkter, främst från mobilreklam. En undersökning visar dock att användarna inte uppmärksammar mobilannonser i samma utsträckning som nätannonserna. Det sägs även förekomma många fejk-klick på annonser hos Facebook.

Eyetrackshop har undersökt hur användarna tittar på Facebooks annonser på nätet, i mobilen och på iPad. Undersökningen visar, baserat på användarnas ögonrörelser, att sex procent färre lägger märke till annonserna i mobilen än på nätet.

Användarna tittar även på annonserna under 14 procent kortare tid och dessutom kommer 20 procent färre ihåg annonserna efter att de tittat på dem.

Annons

Positivt för Facebook är dock att annonserna på iPad-versionen fungerar bättre. De annonserna ses av 18 procent fler användare och tittas på under 29 procent längre tid än nätannonserna.

– Människor är mycket snabbare med att gå vidare till något annat på deras telefoner jämfört med på nätet. Facebook är väldigt receptiv gentemot sin användarbas, precis som det bör vara. De kommer att förbättra mobilannonserna steg för steg och till slut kommer de att nå fram, säger Jeff Bander, General Manager på Eyetrackshop.


Botar drev upp annonskostnader

Facebook har också fått negativ publicitet när det gäller annonsering på deras sida. Företaget Limited Run berättar på sin Facebook-sida att deras annonsering inte slagit väl ut.

Limited Run köpte Facebook-annonser men fick inte statistiken att gå ihop mellan antalet klick de betalade för, och antalet besökare klicken genererade till deras sajt. Man bestämde sig för att analysera trafiken med egna verktyg och märkte då att 80 procent av klicken på annonserna genererades av botar.

– 80 procent av klicken på våra annonser kom från botar som drev upp våra annonskostnader. Vi kontaktade Facebook men fick inget svar. Om vi vet vem botarna tillhör? Nej. Anklagar vi facebook för att använda botar för att driva upp annonsintäkterna? Nej. Men det är konstigt och vi får gå vidare eftersom vi inte kan bevisa vem de tillhör, skriver företaget i en artikel på sin Facebook-sida.

Limited Run är till och med så besvikna på hur det hela sköts så att de inom kort planerar att stänga ner sin Facebook-sida. Den här typen av negativ publicitet är inte vad Facebook önskar sig i nuläget men som lätt kan sprida sig vidare om man inte ser till att komma till rätta med problemet.

Källor: Dagens Media, TkJ.se
 
Relaterade nyheter:
Facebooks aktie föll – Nu måste man öka intäkterna
Facebook uppvaktar företag med nya funktioner

Annons

Annons