Annons

Fab slimmar verksamheten och fokuserar på möbler

Fab slimmar verksamheten och fokuserar på möbler

2014-01-10 15:56

Fab hade ett tufft 2013. Den designfokuserade e-handelssajten tvingades säga upp hundratals anställda och tappade flera av sina högsta chefer efter sin misslyckade satsning på flash sales. Nu fortsätter man att avveckla sin europeiska verksamhet, förutom när det gäller sina egendesignade möbler.

Nytt år, nya möjligheter. Det är i alla fall vad Fabs vd, Jason Goldberg hoppas på. Fab började sin bana som flash sale-sida men det visade sig vara en misslyckad satsning och man har på senare tid omformat sin verksamhet till en mer traditionell e-handel.

Men den misslyckade satsningen kostade på. Under 2013 tvingades man säga upp mer än 250 av sina medarbetare, eller 37 procent av sin personal, och var i höstas nere på 440 heltidsanställda. Enligt Goldberg berodde det på att man ville nå lönsamhet utan att behöva leta ytterligare externa finansiärer.

En anledningen många ifrågasatte och som Goldberg nu själv kommenterar på sin blogg.

– Ingen tvekan, vi förlorade perspektivet på Fab. Vi började drömma om miljarder när vi borde ha fokuserat på att göra varje dag bättre än den förra. Genom att kämpa för tillväxt och samtidigt ifrågasätta effektiviteten, gjorde jag allt för att förvirra mina medarbetare istället för att leda dem. Alla, inklusive jag själv, var för upptagna med att fokusera på tillväxt för att ta den tid som krävdes för att reda ut de problem som låg framför oss.

Tappade fokus

Det här ledde också till att man längs vägen förlorade kontakten med det som en gång var deras primära fokus. Att sätta en mer kreativ touch på e-handeln och noggrant välja ut vad som skulle säljas på sajten med fokus på unika produkter.

– Jag insåg att vi inte längre kände lukten av design i kaffet. Jag bad mina medarbetare räkna ut hur mycket av det som såldes på sajten, var något som vi inte var stolta över. Det totala värdet landade på över 1 miljon dollar i lagervärde, säger Goldberg.

Den insikten ska också ha legat bakom att företaget valde att konsolidera verksamheten snarare än att satsa på en snabb tillväxt. Och nu meddelar Fab att man helt kommer att avveckla sin europeiska verksamhet, förutom när det gäller försäljningen av måttbeställda möbler.

Bara möbler

På Fabs europeiska sajt kan man nu läsa om övergången och att det inte längre är möjligt att handla något annat än möbler. Man skriver också att man just nu tagit en paus från att sälja produkter som tillverkats av andra designers. Men frågan är om det bara är en paus, eller permanent.

– Vår verksamhet inom EU kommer nu enbart att fokusera på att sälja våra populära specialdesignade möbler. Det innebär att våra kunder i EU kommer att ha tillgång till prisvärda, högkvalitativa och skräddarsydda möbler vid sina fingertoppar.

Fab säger dock att man hoppas kunna erbjuda leverans till andra länder än USA, Kanada och Australien i framtiden. Något som gör att européer kan kan fortsätta att handla från Fabs amerikanska sajt.

 

Källor: Mashable, Tech.eu

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
MQ tar in 176 miljoner för att få rätsida på verksamheten

MQ tar in 176 miljoner för att få rätsida på verksamheten

Emissionen är klar.

Annons
Annons
Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Hjälper inte att vara Brand Manager.

Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Går i graven efter nära 60 år.

Ny <nobr>e-handlare</nobr> tog hem prestigefyllt entreprenörspris

Ny e-handlare tog hem prestigefyllt entreprenörspris

"En värdefull bekräftelse".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

<nobr>E-handlarens</nobr> snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

E-handlarens snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

Först ut i Norge med dedikerad snusbutik.

Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

Nu: Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

"Vi kunde inte motstå att öppna upp shoppingen för alla".

Conrad går B2B:

Conrad går B2B: "Nu ändrar vi fokus till företagskunder"

Från privatpersoner till företag.

Annons
Annons

Spaning: "Inte e-handelns fel att kedjorna faller"

Retailspecialisten Magnus Ohlsson om varför vissa kedjor har en utmätt tid kvar på marknaden.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta