Annons

Fab slimmar verksamheten och fokuserar på möbler

Fab slimmar verksamheten och fokuserar på möbler

2014-01-10 15:56

Fab hade ett tufft 2013. Den designfokuserade e-handelssajten tvingades säga upp hundratals anställda och tappade flera av sina högsta chefer efter sin misslyckade satsning på flash sales. Nu fortsätter man att avveckla sin europeiska verksamhet, förutom när det gäller sina egendesignade möbler.

Nytt år, nya möjligheter. Det är i alla fall vad Fabs vd, Jason Goldberg hoppas på. Fab började sin bana som flash sale-sida men det visade sig vara en misslyckad satsning och man har på senare tid omformat sin verksamhet till en mer traditionell e-handel.

Men den misslyckade satsningen kostade på. Under 2013 tvingades man säga upp mer än 250 av sina medarbetare, eller 37 procent av sin personal, och var i höstas nere på 440 heltidsanställda. Enligt Goldberg berodde det på att man ville nå lönsamhet utan att behöva leta ytterligare externa finansiärer.

En anledningen många ifrågasatte och som Goldberg nu själv kommenterar på sin blogg.

– Ingen tvekan, vi förlorade perspektivet på Fab. Vi började drömma om miljarder när vi borde ha fokuserat på att göra varje dag bättre än den förra. Genom att kämpa för tillväxt och samtidigt ifrågasätta effektiviteten, gjorde jag allt för att förvirra mina medarbetare istället för att leda dem. Alla, inklusive jag själv, var för upptagna med att fokusera på tillväxt för att ta den tid som krävdes för att reda ut de problem som låg framför oss.

Tappade fokus

Det här ledde också till att man längs vägen förlorade kontakten med det som en gång var deras primära fokus. Att sätta en mer kreativ touch på e-handeln och noggrant välja ut vad som skulle säljas på sajten med fokus på unika produkter.

– Jag insåg att vi inte längre kände lukten av design i kaffet. Jag bad mina medarbetare räkna ut hur mycket av det som såldes på sajten, var något som vi inte var stolta över. Det totala värdet landade på över 1 miljon dollar i lagervärde, säger Goldberg.

Den insikten ska också ha legat bakom att företaget valde att konsolidera verksamheten snarare än att satsa på en snabb tillväxt. Och nu meddelar Fab att man helt kommer att avveckla sin europeiska verksamhet, förutom när det gäller försäljningen av måttbeställda möbler.

Bara möbler

På Fabs europeiska sajt kan man nu läsa om övergången och att det inte längre är möjligt att handla något annat än möbler. Man skriver också att man just nu tagit en paus från att sälja produkter som tillverkats av andra designers. Men frågan är om det bara är en paus, eller permanent.

– Vår verksamhet inom EU kommer nu enbart att fokusera på att sälja våra populära specialdesignade möbler. Det innebär att våra kunder i EU kommer att ha tillgång till prisvärda, högkvalitativa och skräddarsydda möbler vid sina fingertoppar.

Fab säger dock att man hoppas kunna erbjuda leverans till andra länder än USA, Kanada och Australien i framtiden. Något som gör att européer kan kan fortsätta att handla från Fabs amerikanska sajt.

 

Källor: Mashable, Tech.eu

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Modejätte intog snabbt 24 länder - nu är pengarna slut

Modejätte intog snabbt 24 länder - nu är pengarna slut

"En vacklande finansiering av bolagets starka tillväxt".

Annons
Annons
E-handlaren Pierce slog förra årets omsättning under Q3

E-handlaren Pierce slog förra årets omsättning under Q3

Satsar på video- och podcaststudio.

Efter förlusten - Zalando börjar ta betalt för frakten

Efter förlusten - Zalando börjar ta betalt för frakten

Vill motverka beställningar av endast en vara.

Michael Wictor lämnar Ehandel.se - han blir ny VD

Michael Wictor lämnar Ehandel.se - han blir ny VD

"Det är dags för mig att lämna över".

1
Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Två nya handelsproffs till Nellys styrelse

Två nya handelsproffs till Nellys styrelse

"Besitter lång erfarenhet av mode och digital marknadsföring".

Nya Polarn O. Pyret:

Nya Polarn O. Pyret: "En av Nordens snabbaste sajter"

"En app-liknande upplevelse".

2
Modejätten lanserar digital personal shopper i Sverige

Modejätten lanserar digital personal shopper i Sverige

"Ett stort utbud gör det svårare för kunden att hitta det de söker".

Annons
Annons
Jollyrooms nya lagermaskin halverar packtiden

Jollyrooms nya lagermaskin halverar packtiden

Kartongknivar inte hållbart under Black Week.

1
Såldes av Qliro Group - förvärvar nu konkurrent

Såldes av Qliro Group - förvärvar nu konkurrent

HSNG kompletterar utbudet.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Länna Möbler AB söker:

Content Manager

Vi söker en Inköps- och Marknadsassistent söker:

Inköps- och Marknadsassistent

BSA KÖK & BAD AB söker:

E-commerce Manager

Viron Media AB söker:

Webbredaktör/Marknadskoordinator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta