Facebook och Places

För er som känner till tjänsterna Foursquare och Gowalla så kommer Facebook nu med en egen positioneringdelnings-tjänst. Den heter Places (Platser) och ska komma till Sverige i januari. Tjänsten har redan lanserats i USA, vad vi förstår, och skapar en del nya intressanta affärsmöjligheter.

Ett exempel på hur handlare kan använda tjänsten visas av Levis Jeans. Tydligen ska du få en rabattkod skickad till dig när du checkar in i en av deras butiker med Places. De ska även justera sitt lager efter hur många geografiskt lokala "Gilla" en viss jeansmodell har kopplat till sig.

Annons

Frågan är hur, och om, vi ehandlare kan använda tjänsten på något kreativt sätt. Vi gissar att det inte kommer vara möjligt att skicka en rabattkod där man erbjuder en produkt till ett billigare pris än i affären som en kund stiger in i. Kanske att man kan skicka någon form av geolokaliserat erbjudanden från en nätbutik dock.

Det är i alla fall ett nytt intressant sätt att nå kunder även om det främst ser ut att gynna handlare och inte ehandlare.

Det diskuteras att Facebook vill lägga ett socialt filter över hela Internet, något som vi skrivit om innan, och att folk är rädda för detta. Många påpekar att man inte ska lägga alla ägg i samma korg. Vi tänker oss dock att vi redan har ruskigt många ägg i Googles korg så att en annan aktör tar några av våra ägg borde inte skada.

Källa

Annons