Fokus på design i senaste versionen av Magento

I dagarna lanserades version 1.9.1 av Magento. En uppdatering som har fokus på designmöjligheter och bland annat gör det enklare för e-handlare att skapa och ändra innehållet på sajten. Samtidigt blir det nu möjligt att förhandsgranska och göra justeringar innan man går live med sidan.

Open Source plattformen Magento, som sedan 2011 ägs av Ebay, har blivit en allt mer populär lösning för många e-handlare. I Sverige är den till och med den mest populära open source-plattformen enligt Ehandelsindex.

Nu har Ebay släppt ett flertal uppdateringar till sin e-handelsplattform. I version 1.9.1 av Magento Enterprise har man bland annat bakat in verktyget Visual Merchandiser. Ett verktyg, som tidigare varit ett plug-in, och som gör det lättare att skapa innehåll och produktsidor på sajten genom drag-and-drop.

Annons

I den nya versionen är det också möjligt att förhandsgranska och göra justeringar innan man går live med sidan.

Ökat intresse för B2B

Ytterligare förbättringar, som är tillgängliga både för Magento Enterprice och gratisversionen Magento Community Edition, är nya färgrutor under produktbilder för att enklare kunna visa olika alternativ som färg och storlekar.

Man har även inkluderat utökat stöd för responsiv design, uppgraderat säkerheten i PHP 5.5, programmeringsspråket som plattformen bygger på, samt utökat stödet för Googles Universal Analytics. Och även om en del av de nya funktionerna främst är för mindre e-handlare säger sig Magento satsa allt mer på handlare av alla storlekar, samt B2B.

– B2B är ett område där vi ser ett ökat intresse, både bland användare och teknikpartners, och Magento 2.0 som kommer ut senare i år kommer att innebära fler alternativ för B2B-sajter, säger Paul Boisvert, head of product management for Magento vid Ebay Enterprise.

 

Källa: IR

Annons
Annons