Fracklagret: ”De flesta butiker bara gnäller på e-handel”

Nischad e-handel passerar 3 miljoner kronor.

I Karlshamn ligger herrklädesbutiken Sjöbergs som har funnits sedan 1937. Fredrick Björling tog över år 2000, och har varit butiksägare sedan dess. Butiken säljer bland annat högtidskläder med paketpris till ordenssällskap, och när detta började öka, kom Björling att fundera på att öppna en e-handel. Han bestämde sig för att följa sin magkänsla och 2011 startade han ett dotterbolag med en tillhörande nätbutik med högtidskläder, Fracklagret.se.

- De flesta butiker bara gnäller på e-handel. Vi bestämde oss för att göra något, istället för att gnälla. Tror att många butiker kan rycka ut ett russin i deras verksamhet och göra något bra, säger Fredrick Björling, butiksägare och Fracklagrets grundare, till Ehandel.se.

Annons

"Varumärket har börjat sätta sig"

Trots att de inte kunde så mycket om e-handel i början, vågade de satsa på en nätbutik. 

- Vi lanserade vår första webbutik 2011. Bedrövlig sajt, vi var mycket okunniga. Men vi hade stora planer. Ny sajt lanserades 2015 med ett bättre sortiment, berättar Fredrick.

Webbutiken fokuserar först och främst på den svenska marknaden, men de satsar även på Finland, Norge, Danmark och Tyskland. I december 2018 passerade Fracklagret 3 miljoner kronor, vilket nu motsvarar hälften av butikens omsättning. 

 - Butiken är fortfarande viktigt, men Fracklagret är ett bra extra ben för oss. Vi hoppas på att webbutikens tillväxt bara ska fortsätta, säger Fredrick och tillägger: 

- Varumärket har precis börjat sätta sig, och vi får väldigt fina recensioner på omdömessajten Trustpilot. 

"Returer är sällsynt"

Något som gynnar dem mycket är, enligt Fredrick, deras storleksfunktion på hemsidan. Den fungerar så pass bra att de knappt har några returer. 

 - Storleksexpressen fungerar klockrent. Kunden fyller i ett formulär med längd, vikt och sina vanligaste storlekar i vissa utvalda plagg. Sen får kunden ett förslag av oss. Rena returer är sällsynt, vi får byta en storlek lite då och då men det går fort och det uppskattas av kunderna. Vi har väldigt lite returer och byten sett mot branschsnittet.

Fracklagret har nischat sig inom ett specifik område, men ser det som en styrka. Fredrick menar att deras sortiment idag är ganska komplett. De har funderat på att utöka sortimentet senare, men det är inget som är klart i dagsläget. Istället fokuserar de på att hela tiden förbättra sin nätbutik.

Annons

 - I början kunde vi ingenting om e-handel. Vi har fortfarande mycket kvar att lära och nya trösklar att komma över, speciellt nu när vi ökar omsättningen. Men vi är däremot duktiga på frackar.

Producerar runt om i Europa

Fracklagret producerar de flesta av sina plagg själva, runt om i Europa, men har sitt lager i Karlshamn. De har som mål att alltid ha minst 1500 frackar i lager, för att kunna hålla en snabb leveranstid till sina kunder. 

- Vi lagerhåller alla plagg och levererar snabbt till våra kunder. Snabbt är mycket viktigt.

Den fysiska butiken har under många år etablerat sitt varumärke i Karlshamn, och drar fortfarande till sig många kunder. De som bor inom 10 till 12 mils radie kommer helst till butiken, menar Fredrick. Men tack vare e-handeln kan de nu nå ut till ännu fler. Framåt hoppas de på att Fracklagret växer sig ännu starkare.

- I butiken är vi nöjda om vi kan hålla siffrorna detta året. Fracklagret ser vi stadigt växa, och hoppas på en sådan fortsättning. 

Annons