Från garaget till 70 miljoner – nu avgår landets bilkung

"Kan inte gå på några bilevenemang utan att jag blir igenkänd".

När Bjørn-Aage Bredal drog igång e-handeln Bilpleiekongen år 2013 var det i form av en liten verksamhet i det egna garaget i norska Larvik. År 2017 hade företaget, som precis som namnet antyder säljer bilvårdsprodukter, vuxit till att omsätta över 40 miljoner norska kronor.

Inte överens med styrelsen

Nu flyttar bolaget in i nya lokaler på 2 000 kvadratmeter och i samband med det väljer Bjørn-Aage Bredal, eller "bilvårdskungen" som han själv kallar sig, att lämna företaget han har grundat och byggt upp.

Annons

- Jag drar mig tillbaka som kung helt enkelt för att jag inte är helt enig med styrelsen om vilken riktning vi ska ta framåt. Jag vill göra det enkelt för sådana som dig och mig, och jag vill att kunskapen ska delas gratis så att du själv väljer var du vill handla. Jag tror på ärlig information, säger han i ett pressmeddelande.

"Måste vara fler än jag som sliter"

Norges bilvårdskung hade redan från början en ambition om att skapa en nätbutik som skulle kombinera det bästa av två världar; e-handel och information till kunderna. Under åren som gått har Bjørn-Aage Bredal lanserat inte mindre än 500 Youtube-videor med tips och genomgångar om hur man bästa tar hand om sin bil.

Eller som bilvårdskungen uttrycker det; hur man får sin bil att se ut som en miljon dollar.

- På den tiden hade jag ett ganska normalt förhållande till bilvård och såg det mest som ett nödvändigt ont. Och det var när jag sökte på nätet om hur man skulle göra som jag fick idén. Jag tänkte att det måste vara fler än jag som sliter med det här, minns han från starten.

Vad Bjørn-Aage Bredal ska göra nu är ännu höljt i dunkel, men han kan se tillbaka på ett par lyckade år som e-handlare och bilvårdsexpert.

Pratar gärna om bilvård

Bilpleiekongen har bland annat utnämnts till Gasellföretag och omsättningen är nu uppe i nära 70 miljoner norska kronor. De cirka 20 anställda får därmed klara sig utan sin ledare, som har blivit något av en kändis i bilbranschen.

- Jag kan inte gå på några bilevenemang utan att jag bli igenkänd. Och det är klart att jag känner mig stolt vid sådana tillfällen. Jag tycker att det är trevligt när folk kommer fram för att prata med mig om bilvård, eller bara vill ta en bild till sitt Instagram-konto, säger Bjørn-Aage Bredal.

Annons
Annons