Glossybox kan visa upp glänsande siffror för 2013

Prenumerationstjänsten Glossybox har sedan starten 2011 fått över 40 000 prenumeranter och under 2013 såg man en rejäl tillväxt. Försäljningen av skönhetsboxen ökade med över 140 procent jämfört med 2012 och företaget går nu med vinst.

Glossybox har släppt sitt bokslut för 2013 och företaget kan visa upp fina siffror. Glossybox har nämligen ökat nettoomsättningen från 16,9 miljoner kronor 2012, till över 41,2 miljoner kronor 2013.

Samtidigt kan man visa upp en vinst på över 3 miljoner kronor, vilket motsvarar en vinstmarginal på över 7 procent.

Annons

– Vi är mycket nöjda över de resultat vi presenterar och specifikt att bolaget redan under 2013 visar svarta siffror. En nyckelfaktor till detta är att vi lyckats etablera en ny marknadsföringskanal inom skönhetsindustrin som levererar mätbara resultat för våra partners. Vidare är vårt resultat en tydlig bekräftelse på att vårt koncept, att ge kvinnor en plattform att hitta nya skönhetsfavoriter", fungerar samt engagerar, säger Marcus Hartwall, vd för Glossybox Sverige.

Säljer var tolfte sekund

Glossybox grundades 2011 av Charles von Abercron, global vd som nyligen prisades under kosmetikmässan innoCos Summit i Rom, och ägs idag av bland annat Rocket Internet och Kinnevik.

Förutom en skönhetsbox för kvinnor erbjuder man sedan våren 2013 även en motsvarighet för män, The Man Box. Totalt har över sex miljoner boxar skickats ut sedan starten, och med verksamheter på tre kontinenter i tio olika länder, säljer företaget idag en box var tolfte sekund.

– Glossybox firar 3 år globalt nu i augusti och jag är mycket stolt över företagets utveckling. Sverige är en nyckelmarknad och givet att vi har ett starkt varumärke är det min övertygelse att företaget kommer fortsätta växa snabbt samt ytterst i grunden förändra hur skönhetsindustrin marknadsför sig, säger Charles von Abercron.

Källa: Press

Annons