HD:s nya handelsplats ska locka till lokal E-handel

Med nylanserade Shoppia vill Helsingborgs Dagblad slå ett slag för den lokala e-handeln. Via den nya e-handelsplatsen får regionala butiker en plattform för att även sälja via nätet. Man tror också på trenden att köpa på nätet och hämta i butiken.

Nyligen smyglanserade Helsingborgs Dagblad sin nya e-handelsplats, Shoppia. Vi tog kontakt med HD:s affärsutvecklingschef Tina Nybom, och ställde några frågor om den nya portalen som ska påminna en hel del om andra aktörer på marknaden. Som till exempel Tradera, Blocket Shopping, Fyndiq och Miinto.

– Funktionsmässigt är det nog ingen större skillnad för handlarna. De sköter själv sin butik och sitt sortiment. Vi står för trafik och marknadsföring av sajten.

Annons

Tanken med Shoppia är att förse lokala butiker, som tidigare endast verkat via en fysisk butik, med en ny plattform för näthandel. Shoppia ska vara en lokal mötesplats där butiker ges möjlighet att nå kunder genom en helt ny kanal, den digitala.

– Den riktar sig främst till handlare och konsumenter som är bosatta i Nordvästra Skåne. Vi befinner oss fortfarande i en testfas, men både intresset från handlarna och responsen från våra testgrupper har varit väldigt bra, säger Tina Nybom.

En återkommande punkt som HD trycker på är att Shoppia är ett digital varuhus för nordvästra Skåne. För många e-handlare kan det låta konstigt att begränsa sig till en så pass liten region när det gäller näthandel. Men enligt Tina Nybom finns det en tanke bakom det.

– Vi tror att det finns ett intresse för lokal handel både i termer av närhet vid hämtning, behov av personlig service och vid byte eller reklamation. Men givetvis är även kunder utanför Nordvästra Skåne välkomna att handla i Shoppia.

Hjälp med marknadsföring

Att locka trafik eller marknadsföra en e-handelssajt kan vara kostsamt. Men tack vare HD:s markandsföringskanaler får även den mindre butiken lite tacksam draghjälp. HD når enligt egen utsago dagligen sju av tio invånare i regionen, och varje dag besöker cirka 70 000 nordvästskåningar HD.se.

– Vi kan driva trafik via våra olika mediekanaler som Helsingborgs Dagblad, Landskrona Posten, Nordvästra Skånes tidningar, 24HD och HD.se. Vi erbjuder även hjälp till de handlare som exempelvis vill köpa sökordsannonsering i andra kanaler.

Butikerna är själva ansvariga för försäljningen och sköter även på egen hand leveranserna. Att ha sin butik på Shoppia kostar från 500 kronor i månaden, i dagsläget har ett 50-tal handlare gått med i Shoppia och varje vecka ansluter nya butiker.

Annons

– Shoppia är ett unikt skyltfönster för att nå ut till potentiella kunder. Förhoppningen är att våra läsare ska uppskatta Shoppia som ett komplement till de fysiska butikerna i vår region. Dessutom är det givetvis extra kul att vi kan hjälpa så många butiker att etablera en e-handel, säger Tina Nybom.

Annons