Hemligheten bakom att Amazon inte går att stoppa

"Gör systematiskt hela bolaget till produkter."

I ett inlägg hos tidningen TechCrunch har medgrundaren av teknikbolaget Stedi, Zack Kanter, skrivit en spännande artikel om varför Amazon är ostoppbara. Zack beskriver sig själv som besatt av Amazon efter att ha jobbat med e-handelsjätten i sitt tidigare bolag, både som grossist till Amazon och som tredjepartssäljare på Amazon Marketplace.

Enligt Zack är det i princip omöjligt för exempelvis världens största detaljhandlare Walmart att hinna ifatt Amazon. Artikeln tar upp det faktum att analytiker som försöker titta närmare på fallet Amazon ofta fokuserar på e-handlarens snabba leveranser, deras marknadsplats och andra tekniska framsteg som drönarleveranser.

Annons

Konkurrenter kan kopiera tjänster

Walmart ska lätt kunna ställa om sitt enorma butiksnätverk och distributionsnätverk till att istället serva e-handelskunder och därmed konkurrera med Amazon på den fronten. Men Amazons konkurrensfördel ska inte primärt ligga i dessa områden, enligt Zack Kanter.

Amazons styrka ligger mycket djupare än specifika tjänster. Vi har tidigare berättat om hur ett av Amazons genidrag ligger i att de sedan dag ett valt att återinvestera i sin egen verksamhet och på följande länk kan ni se skissen för detaljhandelsmaskinen för 2000-talet.

I företagsstrukturen finner vi dock ännu mer av framgångsreceptet och det som gör det svårt för konkurrenter att hinna ifatt. Vi har flera gånger tidigare påpekat hur e-handelsjätten ofta släpper sina interna tjänster, för eget bruk, fria för andra företag att nyttja. Något ni kan läsa om i “e-handelsjättens maskineri driver även konkurrenter”.

Kassakon AWS är ett exempel

Och det är just detta att Amazon bygger alla sina funktioner modulärt inom bolaget som har flera fördelar. Det klassiska exemplet är förstås AWS, Amazons molntjänst som nu drar in miljarder till e-handelsjätten. Men AWS är bara den största framgångssagan. Amazon ska i princip bygga allt inom bolaget så att det kan öppnas upp för världen.

Detta är en av de saker som Zack menar på gör det otroligt svårt för någon att hinna ifatt Amazon inom e-handelsvärlden. Många av deras tjänster som tekniken (AWS) och logistiken (Amazon Fulfillment) är exponerade för konkurrens av andra liknande tjänster. Detta ger Amazon en direkt feedback på om deras interna system är konkurrenskraftiga.

Går det bra för deras tjänster externt så betyder det att deras interna system är välmående och konkurrenskraftiga. Det sätter även press på bolaget att hela tiden utveckla och vara i framkanten.

- De gör systematiskt hela bolaget till produkter, slipar på det som fungerar, fixar det som inte fungerar och gör sig av med allt annat, skriver Zack Kanter.

Genom att öppna upp företagets system så har Jeff Bezos, Amazons grundare, sett till att e-handelsjätten aldrig blir ineffektiv eller blind för om någon annan springer förbi dem. Om deras interna tjänster går dåligt på den externa marknaden så får de direkt feedback i form av sämre siffror på sista raden.

Annons

Konkurrenslagstiftning det största hotet

Zack Kanter är till exempel övertygad om att varför Amazon under flera år haltade sig fram rent resultatmässigt berodde på att deras mycket avancerade logistisk förfinats under många år, något som kostat massor med pengar.

- Min åsikt är att det inte går att hinna ifatt Amazon. Det tog 10 år för Amazon att förfina sin fulfillment-tjänst. Även om Walmart skulle kunna göra det på 5 år, var kommer Amazon att vara då?

Det enda som kan ta ner Amazon, enligt Zack, är när de tagit en så pass stor del av detaljhandelskakan att konkurrenslagstiftning kan kliva in och stoppa deras framfart. Eller att vi slutar konsumera på samma sätt som vi gör idag.

Annons