Jönköpingsbo vill bli vassast i Europa – öppnar ny e-handel

Skakar om branschen med den nya butiken Spobik.

En modern sport- och cykelbutik som inte är "som alla andra". Det är ambitionen för företaget Spobik, som nu lanserar vad som ska vara en helt ny sportbutik i Sverige.

Kombinerar e-handel och fysiska butiker

Bakom projektet står Peter Arvidsson, som ska ha arbetat i branschen i 20 år. Beslutet att lansera Spobik tog han i somras, och förväntningarna är högt ställda.

Annons

- Vi siktar på att tillhöra de vassaste i Europa. Vi ska erbjuda modern handel med en blandning av webbshop och fysiska butiker. Vi kommer enbart att jobba med de sporter där vi är experter, säger Peter Arvidsson, grundare och VD för Spobik, i ett pressmeddelande.

Han berättar att han ser det som avgörande att man som handlare utgår från vad kunde vill ha när man lanserar och bygger upp sin verksamhet. Och det kunden vill ha är just kombinationen av e-handel och fysiska butiker, om man ska döma av Spobiks upplägg.

"Ska erbjuda det som efterfrågas"

Från starten har Spobik tre fysiska butiker i hemstaden Jönköping, där huvudkontoret för företagets e-handel också ligger. Dessutom samarbetar den nya sportbutiken med cykelhandlare i Uddevalla och Göteborg.

Men det nuvarande upplägget är inte hugget i stan, och Peter Arvidsson menar att både affärsmodellen och det nuvarande sortimentet - som bland annat ska innehålla ett komplett cykelsortiment - mycket väl kan komma att förändras med tiden.

- Vi är och ska vara snabbfotade. Jag har en personal som gillar att vara med på resan. Det innebär säkerligen att vi har utvecklat och förändrat vårt upplägg och erbjudande om fem år. Vi ska erbjuda det som kunden efterfrågar.

Ser Europa som sin marknad

Men Spobik satsar även på andra sporter, som till exempel ishockey och löpning. Och som e-handelssatsningen avslöjar är planen att nå långt utanför Jönköpings kommuns gränser.

- Med dagens gränslösa handel och tillgänglighet med webben måste vi inse att vi konkurrerar med hela Europa. Vi måste därför se Europa som vår marknad och där ska vi tillhöra de allra bästa. Vår framgångsfaktor är tveklöst personalen som ser till att kunderna får den bästa rådgivningen och servicen, avslutar Peter Arvidsson.

Annons
Annons