JustFab syr ihop ännu en lyckad finansieringsrunda

Prenumerationstjänsten JustFab som siktar på att bli ett globalt modeimperium har fått in 40 miljoner dollar i en ny finansieringsrunda. Pengar som ska hjälpa till att påskynda en redan snabb tillväxt.

JustFab jobbar vidare mot sitt mål, att bli ett ett multimiljard-företag inom modeindustrin. Nyligen köpte man upp konkurrenten ShoeDazzle, och nu meddelar man att man fått in 40 miljoner dollar i extra kapital. Pengar som ska hjälpa till att påskynda en redan snabb tillväxt.

– Vi håller på att skapa nästa generation av ”fast fashion”. Vi tror att vi är på väg att bygga nästa H&M eller Zara. JustFab har lyckats med att expandera internationellt, där andra bolag inte gjort det, och vi kommer att fortsätta våra expansionsplanerar och bygga ett globalt modemärke, säger JustFabs vd, Adam Goldenberg.

Annons

JustFabs affärsmodell bygger på att deras medlemmar betalar en fast månadsavgift och i utbyte får de sedan skor eller kläder som är utvalda av stylister och modekändisar. Varje månad får medlemmar välja mellan ett antal produkter som är utvalda för att passa just dem.

Det finns inget tvång att köpa något men enligt Adam Goldenberg, är det många av deras kunder som gör det. Bolaget äger sitt eget klädmärke och designar sina produkter i egen regi. Något som tillåter dem att växa i den takt som de gör.

Nya produkter och nya marknader

JustFab har idag 35 miljoner medlemmar, mycket tack vare sitt förvärv av ShoeDazzle, som har 18 miljoner medlemmar. Medlemsantalet ökar med imponerande 1 till 1,5 miljoner nya medlemmar varje månad och under 2014 räknar bolagen med att omsätta 400 miljoner dollar tillsammans. Goldberg säger också att man under nästa år väntas nå lönsamhet.

En betydande del av JustFab tillväxt sker just nu i Europa. De har utökat sin närvaro i Tyskland, Storbritannien, Frankrike samt Spanien och under det senaste året har man fått runt 400 000 nya  användare per månad bara i Europa.

Förutom en globala expansionen satsar JustFab nu på nya produktkategorier som denim och barnkläder. Ytterligare kategorier ska vara på gång och man har även öppnat en fysisk butik i södra Kalifornien.

Och nu väntar en satsning i Asien. Shining Capital Management, ett kinesisk investmentbolag, som ledde den senaste investeringsrundan kommer att stödja företagets expansion i området. Och det här är inte första gången det trillar in extra pengar i bolaget. Sedan starten 2010 har man fått in totalt 149 miljoner dollar.

Annons

 

Källa: VentureBeat

Annons