Kallt väder fick e-handeln att sätta fart på Next tillväxt

Nu vinstvarnar företaget.

Den brittiska modekedjan Next, som bland annat konkurrerar med svenska H&M, meddelar nu att det kalla vädret den senaste tiden har gett dem en rejäl boost i försäljningen.

- Vi tror att en del av dessa förbättringar har kommit av ett mycket kallare väder innan jul, ska företaget bland annat ha sagt, enligt Tamebay.

Annons

8 miljoner bättre än väntat

När Black Friday närmade sig i november hade Next förutspått en negativ tillväxt på -0,3 procent. Detta visade sig dock istället vända till en positiv tillväxt på 1,5 procent under perioden 1 november till 24 december. Den positiva överraskningen har nu lett till att företaget vinstvarnat och höjt prognosen inför den kommande resultatrapporten, som släpps efter att räkenskapsåret avslutats i januari. Denna höjs från 717 till 725 miljoner pund.   

Samtidigt framkommer att det är e-handeln som står för de positiva siffrorna. Medan onlineförsäljningen under perioden ökade med 13,6 procent så minskade till och med försäljningen i butikerna med 6,1 procent. 

Färre butiksöppningar under 2018

Ny verkar det som att företaget tar fasta på e-handelns framgångar. Nexts vd Simon Wolfson ska ha sagt i en intervju att antalet nya butiksöppningar lär minska under 2018. Dessutom tror han att det kommande året blir mindre utmanande än det föregående.

Annons