Kaos hos Sveriges Prylmecka under julhandeln

För två veckor sedan var e-handlaren CoolStuff uppe på tapeten då de lyckats få en helsida i Dagens industri gällande deras satsning på betalda sökord. Eftersom att vi också vet att deras bransch med prylar och gadgets är helt galen under julhandeln tänkte vi att det vore passande att ställa några frågor till de på CoolStuff, eller Sveriges Prylmecka som de kallar sig själva.

Vi bad Kajsa Knapp som är PR-ansvarig, men även medgrundare till prylbutiken, att svara på några frågor gällande deras julhandel och även deras sökordssatsning. För att förstå hur de har det inför julen kan vi börja med följande graf som visar deras försäljning under årets 52 veckor:

Annons


Dagsfärsk grafik ifrån CoolStuff (klicka för mer info)

Detta är för 2009-2011 och visar på vilka spikar det handlar om. De flesta e-handlare har en ökning under julen men CoolStuff lever för julen och drar in en stor del av sin årsinkomst endast under julhandeln. Låt oss höra vad Kajsa Knapp har att säga om detta och mycket mer:



Kajsa Knapp

Hur går er julhandel?

Väldigt bra! Vi hade budgeterat med +40% omsättningsökning från julen 2010 men det har slutat på +50%.

Dagens industri lyfte er satsning på sökord häromveckan. Har ni några bra tips till e-handlare gällande just betalda sökord?

Google älskar relevans och användarnytta – även bland annonsörerna. Så börja från grunden och se till att erbjuda en relevant sajt för de sökord du vill annonsera på. Du kan vara hur duktig som helst på Adwords, men är din hemsida inte relevant för besökaren så kommer du att jobba i motvind.

Annons

Börja med att fokusera på exakt det ert företag erbjuder och bredda därefter dina kampanjer. Smala specifika sökord kanske inte ger flest klick men ofta flest affärer och bäst avkastning.

Sluta aldrig att mäta, testa och optimera annonseringen.

Det sägs att ni har fått öka er prognos för julhandeln avsevärt efter sökordssatsningen. Hur har detta påverkat er verksamhet?

En del produkter har tagit slut i förtid så vi har fått köpa in mer än beräknat och tagit in mer personal till lagret.

 


Här tar CoolStuff emot en container med bara
Khom Loys

Hur lyckas man få en helsida i Dagens industri?

Ja du, bra fråga! Det undrade vi också. Det enda vi gjorde var att jobba på. Det var nämligen Googles PR-byrå som hörde av sig till oss eftersom de tyckte att vi var ett bra exempel på hur man bedriver lyckad AdWords kampanj. Så det var Googles PR-byrå som sålde in det till Di, vi kan alltså inte ta åt oss äran för mer än själva jobbet med våra AdWords konton.

Förra julhandeln planerade ni att ha 15 personer i treskift på lagret, hur ser det ut i år?

I år har vi haft en del treskift på lagret. Då har det varit ca 40 personer på varje skift. Dvs 120 personer per dygn.

 


Vanligtvis har de 4-5 personer på lagret men under
julen är det tomteverkstad hos Sveriges Prylmecka


Hur hanterar ni inköp inför den enorma försäljningsökning som ni har innan jul?

Varje år står vi inför samma uppgift. Vi lånar mycket pengar, börjar köpa in allt redan i maj. Bunkrar upp helt enkelt.

Ni omsatte 56 miljoner förra året, vad är prognosen för i år?

Vi tror att det kommer sluta på ca 80 miljoner i omsättning 2011.

Hur går er internationella expansion och hur ter sig julhandeln för er i de olika länderna?

Julhandeln är störst i Svergie, beror troligtvis på att vi funnits där längst och det har skapat mer förtroende. Men den är såklart stor på våra andra marknader. Kvartal 1, 2012, ska vi lansera i Finland.

Er webbutik fick ett helt nytt utseende i slutet på september. Vad har det gett för effekt?

Än så länge är det ungefär +-0 på konverteringen. Men vi har fått riktigt mycket positiv respons från kunder. Och vårt arbete har bara börjat, sidan är långt ifrån färdigoptimerad.

Hur ser det ut på lagret idag? (tisdag eftermiddag)

Kaos! Men det är lite vemodigt såhär med bara 24 timmar kvar på årets julhandel, ingen vill att den ska ta slut!

Vad är nästa steg för CoolStuff?

Finland i början på nästa år. Långsiktigt är vårt mål att bli Europas gadget shop.


Vi tackar Kajsa för att hon, mitt i den hektiska julhandeln, tog sig tid att svara på våra frågor. Vi önskar dem samtidigt en god jul och hoppas att de får tid till att vila ut nu i helgen. Ni finner Sveriges Prylmecka här som för bara några timmar sedan slutade skicka ut julklappar över vårt avlånga land.

 

 

Denna nyhet publicerades först i vårt nyhetsbrev Ehandelsnytt.
Huvudbilden: Kajsa Knapp och Christian Omander,
Grundare av CoolStuff (foto: Daniel Nilsson)

Annons