E-barometern: Kina ratas när svenskarna vill e-handla hållbart

Kan även tänka sig att betala fem kronor extra för miljövänlig frakt.

Tre av fyra konsumenter är beredda att betala mer för hållbara transportalternativ när de e-handlar och lika många säger sig göra medvetna val när de e-handlar. Det är några av insikterna i PostNords E-barometer för det första kvartalet, som släpps i sin helhet nu på måndag.

Viktigast inom livsmedel

Särskilt viktigt verkar hållbarhetstänket vara inom handeln med livsmedel, där 57 procent av konsumenterna uppger att det är mycket viktigt att varorna de handlar på nätet "är producerade och levererade med högsta möjliga hållbarhetshänsyn".

Annons

- I ett aktivt hållbarhetsarbete är klimatfrågan bara en av många frågor. Man brukar prata om miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet. Under detta paraply samsas allt från klimatpåverkan, hälsofarliga utsläpp och kemikalieanvändning till arbetsvillkor och djurrätt, sammanfattar PostNord i rapporten, som tas fram i samarbete med HUI Research och Svensk Digital Handel.

Sex av tio e-handlare arbetar enligt PostNord aktivt med hållbarhet, bland annat genom att se över hur deras varor skickas ut till kunderna. När varorna väl har kommit fram svarar åtta av tio konsumenter att de återvinner sitt emballage efter att de e-handlat.

Det finns förstås flera sätt att arbeta hållbart, och rapporten tar upp transparenta branschmärkningar och paket utan onödig luft i som exempel på saker som e-handlare kan göra för att jobba aktivt med frågan.

Åtta av tio kan vänta på sin vara

Och företaget kommer som sagt fram till att en majoritet av kunderna är beredda att betala extra för hållbar leverans. Det är dock värt att nämna att det PostNord har frågat i sin undersökning är ifall konsumenterna kan tänka sig att betala fem kronor extra för en mer miljövänlig leverans, vilket alltså gör det lite otydligt var smärtgränsen egentligen går.

- Ännu fler, åtta av tio, skulle kunna tänka sig att vänta längre på varan om leveransen var mer miljövänlig. Som alltid när det gäller frågor om konsumenters attityder är det svårt att veta i vilken grad dessa avspeglas i deras agerande i praktiken, heter det i rapporten.

Att hållbarhetsfokuset ökar har enligt PostNord bidragit till att allt färre beställer hem varor från Kina. Tyskland, Storbritannien, USA och Kina är dock fortsatt de länder som svenskarna helst utlandshandlar från. Enligt E-barometern ökade e-handeln med 15 procent under årets första kvartal.

Annons