Annons

Klagomålen växer inte i takt med antalet köp

Klagomålen växer inte i takt med antalet köp

2014-10-24 08:25

Att e-handeln över gränserna ökar vet vi sedan tidigare. Men med olika regler inom EU:s medlemsstater kan det lätt uppstå missförstånd och dispyter mellan kund och nätbutik. Glädjande är dock att antalet klagomål inte ökar lika snabbt som antalet köp.

E-handlandet över landsgränserna ökar stadigt. 2009 hade 8 procent av Europas konsumenter köpt något på nätet från ett annat EU-land. 2013 hade den siffran nästan fördubblats till 15 procent.

Men en växande gränsöverskridande e-handel är inte bara en dans på rosor, saker kan gå fel på vägen. Det kan också vara förvirrande för många konsumenter att det finns olika regler och praxis i EU:s medlemsstater.

Glädjande är dock att antalet klagomål inte ökar lika snabbt som antalet köp enligt det europeiska konsumentnätverket, The European Consumer Centres Network, ECC-Net.

Bra på att lösa konflikter

ECC-Net som har 30 kontor i 28 länder hjälper medborgare i Europa när det gäller deras rättigheter vid köp av varor och tjänster inom Europa. 2013 fick man in 80 272 förfrågningar, en ökning med 32 procent jämfört med 2009. Av dessa ledde 32 522 fall till regelrätta klagomål, en ökning med drygt 18 procent jämfört med 2009.

– Delvis misstänker vi att konsumenter och företag är bra på att hitta lösningar på konflikter. På institutioner som Forbruger Europa, som är en del av ECC-Net, gör man också ett bra jobb med att ge råd till kunder, så att de flesta förfrågningarna inte blir till klagomål, säger Henrik Theil, informationschef på FDIH, Foreningen for Dansk Internethandel.

Oftast rör klagomålen resor men utebliven leverans av beställda varor är också vanligt förekommande, 15 procent. Att varan är fel eller defekt står för 12 procent procent av klagomålen och att produkten eller tjänsten inte motsvarade förväntningarna 10 procent.

 

Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
ICA tar ny digital chef från Blocket

ICA tar ny digital chef från Blocket

"Mycket relevant bakgrund och gedigen erfarenhet".

Annons
Annons
IKEA skrotar planer på <nobr>e-handelslager</nobr> i Malmö

Uppgift: IKEA skrotar planer på e-handelslager i Malmö

Byter strategi.

Riksbanken om krisen:

Riksbanken om krisen: "Vi har inget mål för kursen"

Ingen ljusning för handeln.

MQ tar in 176 miljoner för att få rätsida på verksamheten

MQ tar in 176 miljoner för att få rätsida på verksamheten

Emissionen är klar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Hjälper inte att vara Brand Manager.

Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Går i graven efter nära 60 år.

Ny <nobr>e-handlare</nobr> tog hem prestigefyllt entreprenörspris

Ny e-handlare tog hem prestigefyllt entreprenörspris

"En värdefull bekräftelse".

Annons
Annons
<nobr>E-handlarens</nobr> snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

E-handlarens snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

Först ut i Norge med dedikerad snusbutik.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta