Annons

Kunder jämför priser online men handlar fortfarande ofta i butik Mastercard

Kunder jämför priser online men handlar fortfarande ofta i butik

2015-09-11 08:53

En undersökning från Mastercard visar att åtta av tio konsumenter letar info på nätet i samband med ett köp men att e-handeln globalt endast motsvarar 7,5 procent.

Enligt en ny rapport från Mastercard uppger 80 procent att de använder någon form av digital teknik när de handlar. Det kan till exempel handla om att man läser recensioner av produkter eller att man jämför priser innan man genomför ett köp.

Rapporten visar också att även om det blivit populärare att handla online, så motsvarar e-handeln globalt bara 7,5 procent, och många av kunderna i Mastercards undersökning tyckte att fysiska butiker är snabbare och har bättre service till sina kunder. Många ska också ha uppgett att de gillar att handla i fysiska butiker eftersom själva köpupplevelsen blir mer social jämfört med via en e-handel.

Många kunder är lojala

Vidare konstateras det i rapporten att endast 26 procent tycker om att prova nya inköpsställen, trots att en övervägande majoritet av konsumenterna alltså lägger tid på att jämföra butiker online innan de handlar. Enligt Mastercard kan det vara värt att känna till för e-handlare som vill locka nya kunder.

Annons
Annons
- Att förstå den smarta konsumenten är viktigt för detaljhandelns framgång men konsumenterna fortsätter trots det att vara frustrerade över att handlarna inte förstår dem. De goda nyheterna är att det finns lösningar för att både analysera och svara upp till konsumenternas förväntningar, säger Mathieu Loury, senior vice president Merchant Solutions för MasterCard Advisors.

73 procent av de tillfrågade tycker att det mest irriterande vid ett köp är om det vid ett sent tillfälle står klart att varan inte finns i lager.

Rapporten är baserad på undersökningar som gjorts med tusentals konsumenter som Mastercard kombinerat med information om transaktioner som kortföretaget samlat information om.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

"En tredimensionell, mobil, digital popup-butik".

Annons
Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Annons
Annons
Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta