Kunder jämför priser online men handlar fortfarande ofta i butik

En undersökning från Mastercard visar att åtta av tio konsumenter letar info på nätet i samband med ett köp men att e-handeln globalt endast motsvarar 7,5 procent.

Enligt en ny rapport från Mastercard uppger 80 procent att de använder någon form av digital teknik när de handlar. Det kan till exempel handla om att man läser recensioner av produkter eller att man jämför priser innan man genomför ett köp.

Rapporten visar också att även om det blivit populärare att handla online, så motsvarar e-handeln globalt bara 7,5 procent, och många av kunderna i Mastercards undersökning tyckte att fysiska butiker är snabbare och har bättre service till sina kunder. Många ska också ha uppgett att de gillar att handla i fysiska butiker eftersom själva köpupplevelsen blir mer social jämfört med via en e-handel.

Annons

Många kunder är lojala

Vidare konstateras det i rapporten att endast 26 procent tycker om att prova nya inköpsställen, trots att en övervägande majoritet av konsumenterna alltså lägger tid på att jämföra butiker online innan de handlar. Enligt Mastercard kan det vara värt att känna till för e-handlare som vill locka nya kunder.

- Att förstå den smarta konsumenten är viktigt för detaljhandelns framgång men konsumenterna fortsätter trots det att vara frustrerade över att handlarna inte förstår dem. De goda nyheterna är att det finns lösningar för att både analysera och svara upp till konsumenternas förväntningar, säger Mathieu Loury, senior vice president Merchant Solutions för MasterCard Advisors.

73 procent av de tillfrågade tycker att det mest irriterande vid ett köp är om det vid ett sent tillfälle står klart att varan inte finns i lager.

Rapporten är baserad på undersökningar som gjorts med tusentals konsumenter som Mastercard kombinerat med information om transaktioner som kortföretaget samlat information om.

Annons