Annons

Kunder jämför priser online men handlar fortfarande ofta i butik Mastercard

Kunder jämför priser online men handlar fortfarande ofta i butik

2015-09-11 08:53

En undersökning från Mastercard visar att åtta av tio konsumenter letar info på nätet i samband med ett köp men att e-handeln globalt endast motsvarar 7,5 procent.

Enligt en ny rapport från Mastercard uppger 80 procent att de använder någon form av digital teknik när de handlar. Det kan till exempel handla om att man läser recensioner av produkter eller att man jämför priser innan man genomför ett köp.

Rapporten visar också att även om det blivit populärare att handla online, så motsvarar e-handeln globalt bara 7,5 procent, och många av kunderna i Mastercards undersökning tyckte att fysiska butiker är snabbare och har bättre service till sina kunder. Många ska också ha uppgett att de gillar att handla i fysiska butiker eftersom själva köpupplevelsen blir mer social jämfört med via en e-handel.

Många kunder är lojala

Vidare konstateras det i rapporten att endast 26 procent tycker om att prova nya inköpsställen, trots att en övervägande majoritet av konsumenterna alltså lägger tid på att jämföra butiker online innan de handlar. Enligt Mastercard kan det vara värt att känna till för e-handlare som vill locka nya kunder.

Annons
Annons
- Att förstå den smarta konsumenten är viktigt för detaljhandelns framgång men konsumenterna fortsätter trots det att vara frustrerade över att handlarna inte förstår dem. De goda nyheterna är att det finns lösningar för att både analysera och svara upp till konsumenternas förväntningar, säger Mathieu Loury, senior vice president Merchant Solutions för MasterCard Advisors.

73 procent av de tillfrågade tycker att det mest irriterande vid ett köp är om det vid ett sent tillfälle står klart att varan inte finns i lager.

Rapporten är baserad på undersökningar som gjorts med tusentals konsumenter som Mastercard kombinerat med information om transaktioner som kortföretaget samlat information om.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

"Fortfarande inte tillbaka där vi var".

Annons
Annons
Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Emeet: Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Grymma sessioner, raka danskar och karaoke in i natten.

Kina ratas när svenskarna vill <nobr>e-handla</nobr> hållbart

E-barometern: Kina ratas när svenskarna vill e-handla hållbart

Kan även tänka sig att betala fem kronor extra för miljövänlig frakt.

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

Arga kunder uppmanade till bojkott.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Ny konkurs i detaljhandeln.

15-årigt märke satsar på omni:

15-årigt märke satsar på omni: "Ser synergieffekter framför oss"

Siktar utanför Skandinavien.

Deras klockbutik ska sätta Norrland på <nobr>e-handelskartan</nobr>

Deras klockbutik ska sätta Norrland på e-handelskartan

"Är nog rätt patriotiska här uppe".

Annons
Annons
Vass <nobr>e-handel</nobr> skär upp portarna - skickar rakblad

Idag: Vass e-handel skär upp portarna - skickar rakblad

Prenumerationer blir hett igen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta