Laddarjätten CTEK tar första steget mot e-handel

Man siktar dock på B2B-handel och inte mot slutkonsument.

E-handelsplattformen Litium meddelar idag att man fångat CTEK som kund. Ett företag som sedan starten 1997 har sålt över 6 miljoner batteriladdare i 70 länder runt om i världen.

I ett första steg ska CTEK först få ut alla produkter i form av en katalog men steg två är förstås e-handel.

Annons

- De kommer i första hand att sätta upp en produktwebb för att marknadsföra produkterna och driva försäljningen till sina återförsäljare. Ett eventuellt nästa steg är en B2B-handel mot återförsäljarledet, säger Åsa Lundborg Ling, marknadschef på Litium.

Någon e-handel mot slutkonsument ligger dock inte på bordet då man vill hålla god ton mot sina många återförsäljare.

"Färdig funktionalitet för B2B-handel"

Att ta steget mot en fullfjädrad e-handelsplattform ska dock ge en hel del fördelar även om köpfunktionen inte är aktiverad från start.

- I och med att plattformen redan innehåller så mycket färdig funktionalitet för B2B-handel kan vi lägga vår budget på att öka kundupplevelsen, effektivisera våra arbetsprocesser och öka servicegraden mot våra distributörer, säger Jon Lind, VD på CTEK.

CTEK ska utveckla och sälja batteriladdare till några av bilvärldens mest prestigefyllda varumärken och har idag återförsäljare på 34 marknader världen över. Företaget omsatte nära 450 miljoner kronor förra året.

Företaget sägs ha revolutionerat laddarmarknaden för blysyrabatterier och för något år sedan tog man även ett krafttag kring litiumbatterier. Om detta har spelat in i valet av plattformsleverantör vet vi inte.

Annons