Annons

Lätt att lita på falska trygghetsmärken

Lätt att lita på falska trygghetsmärken

2019-04-17 07:17

Två av tre tycker certifieringar är viktiga.

Trygghetsmärken, som till exempel Trygg E-handel eller Certifierad E-handel, visar konsumenter att en e-handelsplats är pålitlig och säker. Certifieringarna försäkrar besökarna att e-handlaren står för tydliga, enkla och enhetliga villkor gentemot sina kunder.

Men bara för att en e-handel har fått en certifiering en gång betyder det inte att den alltid kommer att ha den. Nätbutiker med trygghetsstämplar blir granskade löpande, och om de slutar att uppfylla de krav som ställs på en certifierad e-handel blir de fråntagna sitt trygghetsmärke. 

Men tyärr finns det fall där e-handlare skapar egna certifieringar, som ofta liknar äkta trygghetsmärken, som de placerar ut på sin hemsida. 

LÄS ÄVEN: Chilli blev av med Trygg E-handel - ritade egen logga

Nu skriver Ecommercenews om en onlineundersökning genomförd på mer än 1000 tyskar i just detta ämne. Undersökningen visade att trygghetsmärken är viktiga för kunderna. Två av tre personer svarade att certifieringen spelar en viktig roll när de ska handla hos en butik som de inte känner till.

Annons
Annons

Men det kanske mest intressanta resultatet var att personerna som deltog i studien inte kunde skilja på vilka trygghetsstämplar som var äkta och vilka som skapades för studiens skull. 

- Det som var överraskande var att ett falskt trygghetsmärke, som skapades för studien, hade ett bättre igenkännande än de som var äkta, säger Karlotta Kneschke, student på Hochschule Fresenius, som genomförde studien. 

Summeringsvis kan vi dra en lärdom av denna studie. Det finns tyvärr e-handlare som använder sig av falska trygghetscertifieringar, därför borde vi bli mer uppmärksamma på vilka märken e-handlare använder sig av. 

LÄS ÄVEN: Världens första globala trygghetsmärke

Izabella Bielecka

Reporter

Annons
Patrik Rees om lojalitet:

Patrik Rees om lojalitet: "Tiden med kundklubbar är förbi"

Slår sig ihop med Ehandel.se under årets Almedalen.

Annons
Annons
Grisens år i Kina - säljsuccé i Dalarna

Grisens år i Kina - säljsuccé i Dalarna

Oväntad e-handelsexport.

 Från finansbranschen till skönhetsindustrin

Från finansbranschen till skönhetsindustrin

Nytillskott på Lyko.

Ellos nya e-handel om vägen mot 100 miljoner

Ellos nya e-handel om vägen mot 100 miljoner

"Finns tankar om att gå in i fler länder".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Obegränsat med leveranser för 930 kronor om året

Obegränsat med leveranser för 930 kronor om året

Livsmedelsjätte lanserar prenumerationsmodell för frakt.

Lanserade nytt varumärke - nådde miljonen på två veckor

Lanserade nytt varumärke - nådde miljonen på två veckor

Redan sålt till kunder i 13 länder.

Nordic Ecommerce Summit tillbaka våren 2020

Avslöjar: Nordic Ecommerce Summit tillbaka våren 2020

Drivs vidare av nytt bolag.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta