Annons

Leksaksaktör tar e-handel med vetenskap till Sverige Laddar för e-handelspremiär i Sverige

Leksaksaktör tar e-handel med vetenskap till Sverige

2018-05-24 07:45

Satsar på TPL på den svenska marknaden.

Det norska e-handelsföretaget Forskarfabriken - vars ambition är att sälja leksaker som ska öka barns intresse för naturvetenskap - tar nu klivet in i Sverige, genom att lansera e-handeln Forskarfabriken.se.

Forskare och föräldrar har gått samman 

Bakom företaget står enligt ett pressmeddelande "forskare, lärare, mammor och pappor som gått samman kring sin passion att väcka barns intresse för naturvetenskap". Sedan starten i Norge 2002 har gänget enligt egen utsago inspirerat över 100 000 barn att engagera sig i naturvetenskap, både genom sina leksaker och via kurser som anordnats på olika håll i landet.

- Vi ser stor potential i e-handel när det gäller att nå fler barn än tidigare. Via digitala kanaler har vi möjlighet att inspirera barn över hela världen genom spännande produkter och intressanta experiment, skriver företaget i en kommentar.

Nu blir Forskarfabriken alltså den senaste aktören på den svenska e-handelsmarknaden som vill byta ut barnens leksaker till motsvarigheter som manar till lite mer eftertanke.

LÄS ÄVEN: Tröttnade på skräpleksaker - öppnade egen e-handel

Annons
Annons
- Vi ser också stora möjligheter att erbjuda bättre produkter än vad som är tillgängligt för föräldrar idag. När barn upptäcker något nytt med andra sker en speciell kontakt. Vi vill erbjuda produkter som ökar barnens nyfikenhet och stimulerar sociala interaktioner över åldern.

"Behövde professionell hjälp"

Inför premiären i Sverige har Forkskarfabriken valt att anlita TPL-aktören OnePartnerGroup till att hantera företagets logistik. Valet skedde efter att Forskarfabriken hade undersökt ett antal TPL-aktörer, och kommit fram till att OnePartnerGroups modell passade dem bäst.

LÄS ÄVEN: Uppstickaren OnePartnerGroup köper upp logistikföretag

- Vi är en social entreprenör, vilket innebär att våra sociala mål är lika viktiga som våra affärsmål. För att fokusera på det som vi gör bäst, nämligen att öka barnens intresse för naturvetenskapen, insåg vi att vi behövde professionell hjälp att hantera order och lager för vår nya svenska webbutik. Vi inledde därför en dialog med ett antal 3PL-leverantörer i Sverige och besökte flera lager mellan Göteborg och Stockholm, avslutar Forskarfabriken.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Lämnar Arvato - får nytt jobb hos internationell leverantör

Lämnar Arvato - får nytt jobb hos internationell leverantör

Blir Partner Manager Nordics hos Nosto.

Annons
Annons
Efter BF: E-handlare kör Red Weekend och Green Monday

Efter BF: E-handlare kör Red Weekend och Green Monday

"Det ska säljas varor hela december".

<nobr>E-handelsjättens</nobr> nya butiksplan involverar flygplatser

E-handelsjättens nya butiksplan involverar flygplatser

Vill göra flygplatserna kassafria.

"Prismatchning" innebar presentkort - nu fälls Komplett

Lovade marknadens lägsta pris.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Årets julhandel kommer att omsätta 23 miljarder kronor

Årets julhandel kommer att omsätta 23 miljarder kronor

Var tredje handlar mest på nätet.

Marknadsplatsen som skakar om hela världen

Helgläsning: Marknadsplatsen som skakar om hela världen

Vad är egentligen Wish och hur blev de så stora i Sverige?

Ny <nobr>e-handelslag</nobr> på plats - Sverige utan tillsynsmyndighet

Ny e-handelslag på plats - Sverige utan tillsynsmyndighet

Förbudet mot geo-blocking började gälla i måndags.

1
Annons
Annons
Från 0 till 50 000 i månaden på 4 månader:

Från 0 till 50 000 i månaden på 4 månader: "The sky is the limit"

Collar of Sweden räknar med att nå en halv miljon det första året.

Systembolaget bygger egen entré för sina <nobr>e-handelskunder</nobr>

Systembolaget bygger egen entré för sina e-handelskunder

"Lastzon direkt utanför för att underlätta".

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler söker:

Client Development Manager

Sabis AB söker:

Digital Affärsutvecklingschef

BSA KÖK & BAD AB söker:

E - Commerce Manager

Gents AB söker:

Social Media Manager/Digital Journalist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta