Annons

Leksaksaktör tar e-handel med vetenskap till Sverige Laddar för e-handelspremiär i Sverige

Leksaksaktör tar e-handel med vetenskap till Sverige

2018-05-24 07:45

Satsar på TPL på den svenska marknaden.

Det norska e-handelsföretaget Forskarfabriken - vars ambition är att sälja leksaker som ska öka barns intresse för naturvetenskap - tar nu klivet in i Sverige, genom att lansera e-handeln Forskarfabriken.se.

Forskare och föräldrar har gått samman 

Bakom företaget står enligt ett pressmeddelande "forskare, lärare, mammor och pappor som gått samman kring sin passion att väcka barns intresse för naturvetenskap". Sedan starten i Norge 2002 har gänget enligt egen utsago inspirerat över 100 000 barn att engagera sig i naturvetenskap, både genom sina leksaker och via kurser som anordnats på olika håll i landet.

- Vi ser stor potential i e-handel när det gäller att nå fler barn än tidigare. Via digitala kanaler har vi möjlighet att inspirera barn över hela världen genom spännande produkter och intressanta experiment, skriver företaget i en kommentar.

Nu blir Forskarfabriken alltså den senaste aktören på den svenska e-handelsmarknaden som vill byta ut barnens leksaker till motsvarigheter som manar till lite mer eftertanke.

LÄS ÄVEN: Tröttnade på skräpleksaker - öppnade egen e-handel

Annons
Annons
- Vi ser också stora möjligheter att erbjuda bättre produkter än vad som är tillgängligt för föräldrar idag. När barn upptäcker något nytt med andra sker en speciell kontakt. Vi vill erbjuda produkter som ökar barnens nyfikenhet och stimulerar sociala interaktioner över åldern.

"Behövde professionell hjälp"

Inför premiären i Sverige har Forkskarfabriken valt att anlita TPL-aktören OnePartnerGroup till att hantera företagets logistik. Valet skedde efter att Forskarfabriken hade undersökt ett antal TPL-aktörer, och kommit fram till att OnePartnerGroups modell passade dem bäst.

LÄS ÄVEN: Uppstickaren OnePartnerGroup köper upp logistikföretag

- Vi är en social entreprenör, vilket innebär att våra sociala mål är lika viktiga som våra affärsmål. För att fokusera på det som vi gör bäst, nämligen att öka barnens intresse för naturvetenskapen, insåg vi att vi behövde professionell hjälp att hantera order och lager för vår nya svenska webbutik. Vi inledde därför en dialog med ett antal 3PL-leverantörer i Sverige och besökte flera lager mellan Göteborg och Stockholm, avslutar Forskarfabriken.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Modehandlaren om att starta TV-kanal på Instagram

Modehandlaren om att starta TV-kanal på Instagram

Ny het funktion.

Annons
Annons
Happy Socks-grundarnas nya näthandelsprojekt i kris

Happy Socks-grundarnas nya näthandelsprojekt i kris

Utförsäljning med 50 procents rea i e-handeln.

Svenskt företag fälls för omslagsbild på Facebook

Svenskt företag fälls för omslagsbild på Facebook

Fruktfajt med fällande utgång.

Adlibris storsatsar på nytt lager - bygger ut med 5300 kvadrat

Adlibris storsatsar på nytt lager - bygger ut med 5300 kvadrat

Kan bli större än Apoteas.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Så ska MediaMarkt krossa konkurrenterna - erbjuder hämtning efter 30 minuter

Så ska MediaMarkt krossa konkurrenterna - erbjuder hämtning efter 30 minuter

"Handlar framförallt om att tillgodose kundens behov".

Elgigantens e-handel ökade med 32 procent

Elgigantens e-handel ökade med 32 procent

Kedjan har en tredjedel av den svenska elektronikmarknaden.

Gravtester och alkomätare i söktoppen hos Fyndiq just nu

Gravtester och alkomätare i söktoppen hos Fyndiq just nu

Men vad folk faktiskt köper är en annan femma.

Annons
Annons
Whiteboards för en halv miljon när e-handlare crowdfundar

Whiteboards för en halv miljon när e-handlare crowdfundar

Finansierat kampanjen med 189 procent.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Sportamore söker:

Purchaser (Sportswear)

Tenson söker:

E-commerce Manager

Viron Media AB söker:

Webmaster

Lagerhaus AB söker:

Community Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta