Annons

Livsstils-appen som kan lista ut vad kunden vill ha

Livsstils-appen som kan lista ut vad kunden vill ha

2013-07-23 08:27

Wish, är en sajt och mobil applikation där användare kan lägga till saker de hittar på nätet och skapa sina egna önskelistor. Nu säger skaparna bakom appen att den även kan lista ut vad användaren vill ha innan de ens har en aning om det själva.

Livsstils-appen Wish har redan laddats ner mer än 10 miljoner gånger och låter sina användare skapa sina egna digitala önskelistor. Både för sin egen skull, men även så att familj och vänner kan få lite extrahjälp när det är dags att köpa presenter.

Främst riktar sig appen till kvinnor och de vanligaste produkterna är kläder och accessoarer. Peter Szulczewski, VD för ContextLogic, säger att appen dagligen har en halv miljon besökare som spenderar en dryg halvtimme på att hitta saker som de gillar.

Nu säger han även att den kan lista ut vad användaren vill ha innan de själva är medvetna om det. Baserat på vad användaren valt att lägga till i sina önskelistor, eller delat med sina vänner, väljer appen ut liknande produkter som den tror användaren tycker om.

De dyker sedan upp i användarnas flöde så att de kan ta del av dem, och förhoppningsvis locka dem till att shoppa lite extra.

20 procents provision

Tidigare var endast bilder som ContextLogic eller användarna själva laddat upp från olika e-handelssajter tillgängliga i appen, men sedan några månader tillbaka har man även bjudit in e-handlare att lägga till sina produktbilder.

Det är gratis för e-handlare att ladda upp bilderna men sedan tar Wish 20 procent av en eventuell försäljning. En av de e-handlare som haft väldigt stor nytta av appen är Screamprice som säljer billiga smycken och accessoarer för iPhone och iPad. Företagets vd, Ray Zhu, säger att företaget nu säljer för mer än 2700 dollar varje dag via Wish.

– Den data vi samlar in ger oss möjligheten att skapa en mycket, mycket bra förståelse och profil för varje användare, och ge dem ett väldigt, väldigt relevant flöde av produkter, säger Peter Szulczewski.

 

Källa: AllThingsD, psfk

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Ryktas bli officiellt i dagarna.

Annons
Annons
Schibsted:

Schibsted: "Blocket fortsätter att växa"

Nya siffror från Schibsted.

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Klart för byggstart.

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Tripplade i fjol.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Konsolidering inom webbhosting.

Klarna-utmanaren i sitt

Klarna-utmanaren i sitt "största samarbete någonsin"

"En enorm aktör".

Svensk-grundade Junkyard säljs till Norge

Svensk-grundade Junkyard säljs till Norge

"E-handelskompetensen blir en perfekt match".

Annons
Annons
Anrik lyxkedja på väg mot konkurs

Anrik lyxkedja på väg mot konkurs

Höga hyror och e-handel.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta