Ljusa tider när Belysningsdesign går mot lönsamhet

För cirka ett år sedan samordnades företagets e-handel med den fysiska butiken. I år beräknas 13 av omsättningen på 16 miljoner komma från nätbutiken.

Det började som en butik i Kungsbacka och för elva år sedan startade e-handeln, som idag omsätter nio av företagets totalt 11 miljoner. Men resan dit för uppstickaren Belysningsdesign, har inte varit spikrak.

Slog ihop e-handeln med butiken

Nyligen gjorde företaget nämligen en avgörande förändring, som skulle visa sig vara en förutsättning för att kunna komma dit man idag är med e-handeln, och därmed också med hela företaget. Fram tills dess bestod bolaget egentligen av två separata bolag med egna organisationer som inte samverkade så mycket. Den ena delen utgjorde företagets fysiska outlet-butik och den andra dess e-handelsverksamhet. Till slut bestämde man sig helt enkelt för att slå ihop de båda verksamheterna.

Annons

- Vi såg möjligheten att jobba med omnikanal istället, vilket vi trodde skulle förstärka företaget. Så vi slog ihop de bägge delarna och började jobba stenhårt med att utveckla vårt sortiment till att omfatta fler tillverkare, berättar Belysningsdesigns vd Fredrik Ebenhag för Ehandel.se

“Ska vara en upplevelse”

Företaget är, som namnet antyder, en renodlad belysningsaktör och har idag åtta anställda. De handplockar själva många av de lampor de gillar och vill sälja, både på webben och i den fysiska butiken. Och eftersom belysning till stor del är en upplevelse-produkt, så har man satsat mycket på att få nätbutiken att vara just en upplevelse för kunderna.

- Det ska vara en upplevelse när du handlar hos oss, både på nätet och i butiken, så vi jobbar mycket med det, berättar marknadschef Christoffer Iveslätt.

Företaget jobbar även en del med dropshipping för att kunna erbjuda kunderna ett större sortiment och har nu över 4000 olika lampor i sortimentet. På alla köp gäller fri frakt och fria returer samt 60 dagars öppet köp för den som ångrar sig. Grundtanken är att det ska kännas tryggt och lätt att handla i e-handeln.

Ska bli nummer ett

Och fokuset på nätbutiken har gett resultat. Idag står den alltså för en klar majoritet av omsättningen. I år räknar företaget med att öka från tio till 16 miljoner i omsättning och 13 av dessa 16 beräknas komma från e-handeln.

Förutom omorganiseringen inom företaget, så har även marknadsföringen ut mot kunderna bidragit till e-handelns starka tillväxt. Christoffer Iveslätt nämner bland annat Google AdWords, mejlutskick, radioreklam och samarbete med olika bloggare, som några av de kanaler som företaget marknadsför sig i.

- Ambitionen är att vi ska bli nummer ett när man googlar på “belysning”, säger han.

Siktar på lönsamhet nästa år

I dagsläget är bolaget dock inte lönsamma, men det beror framför allt på de investeringar som gjorts i samband med ihopslagningen av de olika företagsdelarna.

Annons

- Vi har försökt att automatisera våra system så mycket det går för att ligga i framkant. Bland annat fick vi investera i ett större lager för att kunna erbjuda snabba leveranser. Så just nu är vi inte lönsamma ännu. Men de investeringar vi har gjort i år har börjat bära frukt, så vi siktar på lönsamhet under nästa år.

Förra året fick företaget också en helt ny grafisk profil.

- Vi jobbade mycket med det och bytte logga, alla färger och ändrade utseendet på våra annonser. Det har varit en total makeover och vi har fått mycket positiv feedback och märker att folk handlar mer nu, så det är förstås jättekul!

“Vi börjar få vind i seglen”

Och Christoffer Iveslätt ser inga tendenser på att utvecklingen kommer att byta inriktning.

- Jag är övertygad om att vi ökar bra i år och att vi kommer att öka ännu mer nästa år. Vi börjar få vind i seglen och vår målsättning är att bli störst inom vårt segment inom fem år. Givetvis är det en tuff konkurrens. Det finns många duktiga spelare, så vi får anstränga oss ännu mer för att nå dit helt enkelt, avslutar han.

Annons