MadLady delade med sig på Skånska E-handelsnätverket

E-commerce Park of Sweden lockade igår både e-handlare och leverantörer när e-handelsparken sommarfirade och MadLady besökte Skånska E-handelsnätverkets träff.

I går var det stor e-handelsfest på kontorshotellet E-commerce Park of Sweden i Helsingborg. Eftermiddagen började nämligen med att inkubatorverksamheten för detta året avrundades med sommarmingel och flera presentationer av företag som sitter i huset.

Northern Spirit och JS Energi berättade bland annat om sina framgångar, och en del motgångar, under det gångna året. Vi har gjort reportage om båda dessa nätbutiker som ni kan läsa här och här.

Annons

Efter att e-handelsparken, där även Ehandel.se har sitt kontor, hade rundat av sin sommaravslutning så tog Skånska E-handelsnätverket plats i lokalerna.

Med från starten

Dan Nilsson och Karsten Deppert som bland andra håller i Facebook-gruppen hälsade alla välkomna. Dan var mycket exalterad över denna träffens speciella gäst eftersom de har varit med sedan den första skånska e-handelsträffen 2013. Vi har därmed kunnat följa deras tillväxt och problem under resans gång.

E-handeln i fråga är mode och skönhetsbutiken MadLady med grundarna Ilia Komorin och Madelene Fisch.

Ilia höll i en mycket intressant presentation där han berättade om hur de startade företaget med en resa till Kina. De letade olika produkter de kunde sälja på nätet men det föll till slut på skönhet och mode även om det lika väl kunde ha blivit något helt annat.


Ilia Komorin berättar om företagets resa

Företaget kämpade rejält fram till 2012 då de fick sin första försäljningssuccé med en bikini med den amerikanska flaggan på. I samband med detta hamnade företaget i en identitetskris och man stagnerade i tillväxt. Vilket för Ilia Komorin "bara" är 10-20 procents tillväxt.

Ingenting verkade fungera och man försökte till och med kopiera framgångsrika konkurrenter. Men som det klassiska ordspråket lyder kan man aldrig komma först om man går i andras fotspår.

MadLady återgick till sitt grundkoncept som är ganska nischat. Men genom att lyssna på kunderna och utveckla butiken med hjälp av deras önskemål så kom tillväxten igen.

Annons

Runt 18 miljoner i år

Förra året omsatte företaget 7 miljoner kronor med lönsamhet. I år räknar man med 17,5-18,5 miljoner och en vinst på runt 3 miljoner kronor. Jämfört med föregående år växer man just nu med närmare 150 procent, vilket vi hoppas att Ilia inte räknar som att stå stilla.

Ilia Komorin och Madelene Fisch letar även kapital och investerare till sin e-handel. Alla de pitchat sin e-handel för har varit intresserade men inget är ännu i hamn. De vill främst finna någon som kan bidra med kunskap och kontakter även om ett pengatillskott förstås är trevligt och kan möjliggöra ännu snabbare tillväxt.

MadLady vill även ta fram ett helhetskoncept så att deras kunder kan komma till nätbutiken för alla sina behov inom skönhet och mode. En internationalisering ligger också i planerna. Ehandel.se planerar att besöka MadLady, som har sitt kontor och lager i Vellinge, senare i sommar.

Annons