Annons

Mekonomen har storslagna planer för sin E-handel

Mekonomen har storslagna planer för sin E-handel

2012-05-23 10:41

Vi fick ett smakprov på Mekonomens kommande e-handel under Nordic eCommerce Summit 2012. De har tydligen stora förhoppningar på denna nätbutik som ser ut att bli en knutpunkt för deras nya satsningar inom flera olika områden.

Det ena området är som sagt e-handeln där målet är att bli ledande inom reservdelar och biltillbehör på nätet inom två år. Mekonomen skall även börja erbjuda bilglas och försäkringar, både hem- och bilförsäkringar. E-handeln ser ut att få en central roll i deras nya satsningar:

Vår moderna plattform för webbhandel kommer att erbjuda Mekonomens sortiment, med lättillgänglig information om våra produkter. Det kommer också att bli enklare att hitta till våra butiker och att boka tid för service och reparationer i verkstäderna via mekonomen.se, säger Alexandra Prusic, E-handelschef på Mekonomen.

Den nya e-handeln skall erbjuda över 70 000 olika produkter och kommer lanseras till hösten. Priserna sägs bli de samma som i butik och det ska finnas många betalsätt och leveransalternativ.

Tanken är att hälften av Mekonomens vinst skall komma ifrån nya affärer 2015, där e-handeln alltså har en stor roll. Vill ni veta mer om Mekonomens kommande nätbutik bör ni se deras föredrag på Nordic eCommerce Summit:


Källa: press, affarsvarlden,
nordicecommerceknowledge

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Jimmy Öström
2012-05-23 22:28

Mycket roligt att höra, tror stenhårt att dom kan göra stora pengar!

Parvelito
2012-05-23 23:01

Mekonomen har ju lite potential att bli väldigt mycket större. Tänk bara om man kunde få bilen servad, försedd med vinter/sommardäck och besiktad samtidigt.

Bensinmackarna i Sverige satsar ju allt mer på korv, porrtidningar och folköl och att hitta något som tändstift eller ett oljefilter på en mack hör inte till vanligheterna.

Här finns det ju ett jätteläge för Mekonomen att sno åt sig inte bara reservdelarna, utan också uthyrning av bilar och släpkärror, biltvätt, försäkringarna och kanske rent av drivmedlet till sist. Och så erbjuder man svenska folket att bli helkund med månadsfaktura, där självklart sådant som däck och service kan delas upp på 12 månader så att man får en jämn kostnad.

Per Nilsson
2012-05-24 09:53

För er information så har jag haft en bättre sökfunktion sedan 2009 än den som Mekonomen haussade upp i sin lösning.

Kul när stora jättar så som Mekonomen, Indiska m.fl. tror att basala funktioner är något nytt och innovativt. Det här är funktioner som vi små ehanldare har haft sedan länge.

Extra roligt att Indiska inte ens har snabbkassa.

Parvelito
2012-05-24 11:02

Per: Jo, men det är lättare för små butiker att ha det senaste än de här stora företagen som har system som täcker alla nordiska länder med +300 fysiska butiker, +1500 anslutna bilverkstäder och ett artikelregister med 70.000 artiklar som är upplagda med 4 olika språk och som klarar några tusen sökningar i minuten.

Per Nilsson
2012-05-24 11:10

Allt handlar om dimensioner.

Mitt system är dimensionerat för ett visst antal samtidiga sökningar. Har man rätt dimensioner i sina system så behöver man inte vänta med att skaffa funktionalitet.

Att i dag, år 2012, slå på stora trumman och haussa upp en sökfunktion som mer eller mindre är standard i alla e-handelsplattformar är bara ett tecken på att företaget är långt efter i sin IT-strategi och kunnande.

Om SEB-banken klarar av att integrera Kobolt-system från 70-talet i sin moderna IT-miljö så borde väl för sjutton en bilverkstad klara av att koppla samman ett artikelregister, kunddatabas och affärssystem i en fungerande ehandelslösning utan att framstå som om de har lyckats med en överjävlig svår uppgift?

Det spelar med andra ord ingen som helst roll hur många sökningar görs i hur många system efter hur många artiklar i hur många butiker på hur många olika språk.

Alias-sökningar anno 2012? "Nya" enhandelssidor utan snabbkassa anno 2012?

Per Nilsson
2012-05-24 11:26

Cobol heter språket, inte Kobolt :)

Parvelito
2012-05-24 11:54

Fast SEB har efter fem års utvecklande och en spenderad miljard kommit fram till att det inte bidde någon ny internetbank. Just nu utreder man om det som åstadkommits är något man kan använda till något.

Jag ser jobbet med att skapa synonymuppslag för 70.000 artiklar på 4 olika språk, och det är säkert en ansenlig del av projektets totala tidsåtgång. Snabbkassa finns det många som klarar sig utan, inkl undertecknad. (Snabbkassa är dessutom något som inte tar så många utvecklingstimmar i anspråk att ordna om behovet skulle uppstå, i jämförelse med synonymer är det en piss i Mississippi).

Per Nilsson
2012-05-24 12:04

Deras nuvarande internetbank fungerar dessutom alldeles förträffligt bra. SEB kände sig mer eller mindre tvingade att börja utveckla en "ny" internetbank. SEB är fortfarande ett företag som har system från 1970-talet integrerade i en modern IT-miljö.

Det finns tusentals andra företag som man kan ta som exempel där de har kopplat ihop olika system och fått det att fungera.

I grund och botten så spelar det ingen roll om det är 1 sökning per dag eller 1000 sökningar per minut eftersom grundfunktionaliteten är den samma. Allt handlar som sagt vad om hur de har dimensionerat sina system.

Det går att automatisera synonym-arbetet till stor del. Men visst krävs det en hel del handpåläggning. Faktum kvarstår dock, det är inte en ny funktion som de har introducerat.

Kommer du att ha snabbkassa i din nya ehandelslösning?

Parvelito
2012-05-24 13:31

Det kanske blir snabbkassa där, det beror på kostnaden. Jag ser inget stort värde med den så länge kassan i övrigt är logiskt. Det är som med Klarnas nya kassa, jag ser mer nytta med minskad administration för ehandlaren än minskat motstånd för kunden att handla.

Per Nilsson
2012-05-24 19:33

Hur menar du nu?

"jag ser mer nytta med minskad administration för ehandlaren än minskat motstånd för kunden att handla."

Parvelito
2012-05-24 20:05

Jag menar att den stora nyttan jag ser med Klarnas nya kassa är den minskade administrationen för mig som handlare. Det där med adressen så fort man knappat in personnummer eller mailadress ser jag inte som den stora nyttan.

Per Nilsson
2012-05-24 22:21

Jag har faktiskt inte kikat på deras nya kassa.

Jag väntar tills den är mer än "alla snackar om den men ingen har sett den i verkligheten".

Jimmy Öström
2012-05-25 18:00

Jag såg den igår Per (klarnas kassa). Fast dock bara i testmiljö men den är bra, riktigt bra.

Men annars är jag på Berras linje, kan man spara tid i bokföring är et värt mycket med att ha allt hos samma. Men sen finns det ju massa frågor med. Så som kommer man kunna ha postförskott osv.

Per Nilsson
2012-05-25 19:48

Ja, det var deras testkassa i en testmiljö du såg, inte deras nya "superkassa" :-)

JohanK
2012-05-28 23:04

Använder posten.se klarnad nya kassa?

Annons
Twilfit tar ny <nobr>e-handelschef</nobr> från Rapunzel of Sweden

Twilfit tar ny e-handelschef från Rapunzel of Sweden

"Kommer tillföra mycket med sin erfarenhet och kompetens".

Annons
Annons
Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Ryktas bli officiellt i dagarna.

Schibsted:

Schibsted: "Blocket fortsätter att växa"

Nya siffror från Schibsted.

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Klart för byggstart.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Tripplade i fjol.

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Konsolidering inom webbhosting.

Klarna-utmanaren i sitt

Klarna-utmanaren i sitt "största samarbete någonsin"

"En enorm aktör".

Annons
Annons
Svensk-grundade Junkyard säljs till Norge

Svensk-grundade Junkyard säljs till Norge

"E-handelskompetensen blir en perfekt match".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta