Annons

Miljardföretag köper nätbutik för att lära sig e-handel Pontus Cornelius, Ernströmgruppen, & Kristofer Fanger, vvs-klimat

Miljardföretag köper nätbutik för att lära sig e-handel

2017-10-11 10:40

"Vill i grunden förstå dynamiken i en digital företagskultur".

Ernströmgruppen AB, som omsätter runt 1,8 miljarder kronor, är nu redo att testa e-handel. Företagsgruppen består av ett 20-tal nischade bolag inom allt från marinsäkerhetsutrustning och teknikhandel till energieffektivisering av industrier och fastigheter. Det handlar alltså om ett ganska traditionellt industrikonglomerat.

"Digitala säljpulsen svår att uppnå"

Nu säger dock vd:n Pontus Cornelius, i ett pressmeddelande, att de är redo att lära sig mer om e-handel. För att i grunden “förstå dynamiken i en digital företagskultur” köper man nu upp e-handelsbolaget VVS-klimat.se. En nätbutik inom VVS som för verksamhetsåret 2016 omsatte 9 miljoner kronor.

- Vår mission är att göra bra bolag bättre i en hållbar och digital värld. Att förbereda våra, ofta mogna, bolag för en digital framtid är något vi intensivt arbetat med de senaste åren. Samtidigt inser vi att den sanna digitala säljpulsen är svår att uppnå när man har en analog affär i botten, säger Pontus Cornelius, VD för Ernströmgruppen, och fortsätter:
- Därför har vi valt att göra denna spännande satsning där vi förvärvar ett e-handelsbolag.

"Kommer drivas helt självständigt"

VVS-klimat.se ska alltså lära industrigruppen om e-handel och bolaget kommer därmed att fortsatt drivas separat.

Annons
Annons
- Bolaget kommer att drivas helt självständigt, vilket är helt naturligt i vår sfär där vi bygger ett eko-system av snabbrörliga och självständiga företag snarare än en stor koncern, säger Pontus Cornelius.

Förvärvet ska vara Ernströmgruppens sjätte i år. Köpeskillingen delges inte.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Succé för Indiskas tjejkväll:

Succé för Indiskas tjejkväll: "Vi fick massor av input"

Åt indiska wraps och shoppade loss i mobilen.

Annons
Annons
Efter comebacken - nu frontar han e-handlarens turné

Efter comebacken - nu frontar han e-handlarens turné

Det rullar på för Méndez.

Facebook och Instagram utslagna - i hela världen

Twitter svämmades över av panikslagna inlägg.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Wish till de svenska kunderna:

Wish till de svenska kunderna: "Du får pengarna tillbaka"

Lovar att göra "allt de kan".

3

Grundade e-handelns kylpåse - nu lämnar han bolaget

Lämnar över till personer som kan bygga vidare.

Intersport <nobr>e-handelssatsar</nobr> med Vanhatapio i styrelsen

Intersport e-handelssatsar med Vanhatapio i styrelsen

E-handelsprofilen får nytt uppdrag.

Annons
Annons
Så vill svenskarna ha nätbutikens kundtjänst

Så vill svenskarna ha nätbutikens kundtjänst

Många struntar i Facebook.

1
Köpfesten är över - här är nätbutikernas stora reavinnare

Köpfesten är över - här är nätbutikernas stora reavinnare

Branscherna som gjorde störst succé i havet av sänkta priser.

Interfloras galna säljfest: "Nådde målet med råge"

E-handelsökade med 21 procent från förra året.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Desenio söker:

E-Commerce Manager

Batteriexperten Europe AB söker:

Produkt- och inköpskoordinator inom e-handel

Kringla söker:

E-handelsansvarig problemlösare, Kringla elcyklar

Searchmint söker:

Digital Growth Manager (E-Commerce)


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta