Annons

Mobila enheter i topp när det gäller E-handelsbesök

Mobila enheter i topp när det gäller E-handelsbesök

2013-10-02 11:54

Den mobila handeln har nått ännu en milstolpe. Konsumenter i USA spenderar nu mer tid på att besöka e-handelssajter från sina mobila enheter än från sina bärbara och stationära datorer. Smartphones stod för 44 procent av tiden.

Enligt en ny rapport från analysföretaget comScore spenderar amerikanska konsumenter allt mer tid på e-handlares sajter med sina mobila enheter. Under juni månad spenderades 55 procent av all tid på e-handelssajter med hjälp av smartphones och surplattor.

Det innebär att den resterande tiden, 45 procent, skedde från stationära och bärbara datorer. Smartphones stod för 44 procent av tiden och surfplattor för 11 procent.
– Eftersom amerikanska konsumenterna nu spenderar mer än hälften av sin tid på återförsäljarnas webbplatser med smartphones och surfplattor, kan m-handeln inte bara ses som en underordnad enhet eller handling. Det sammanfattar hur konsumenterna tänker och agerar när de interagerar med e-handlare. Återförsäljare måste fortsätta att investera i den mobila handeln, annars riskerar de att mista kunder och förlora pengar, säger Shop.orgs vd, Vicki Cantrell.

Surfplattor säljer bäst

Trots att den största delen av trafiken kommer från smartphones är det fortfarande surfplattorna som står för den största delen av försäljningen. I genomsnitt sker 55 procent av den mobila handeln från surfplattor, medan smartphones står för 45 procent.

Rapporten avslöjar också lite annat om hur landets konsumenter använder sina telefoner och surfplattor. Under andra kvartalet använde 57 procent av smartphoneanvändarna sin telefon för att besöka en återförsäljares webbplats samtidigt som de befann sig i butiken. Främst för att se om det fanns en online-rabatt.

43 procent uppgav att de använde sin smartphone medan de besökte fysiska butiker för att surfa runt på nätet för att jämföra priser. Drygt en fjärdedel uppgav att de använde sin telefon för att ta bilder av produkter, och 17 procent gjorde det för att skicka till vänner och familj.
– M-handeln har en djupgående inverkan på hur människor interagerar med detaljhandeln idag. Konsumenter använder inte bara sina mobila enheter för att besöka e-handelssajter, de börjar även använda enheterna på ett meningsfullt sätt. Återförsäljare måste anpassa sig till det nya landskapet för att lyckas i den nya kanalen, säger Lynee Alves, director of retail solutions på comScore.

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Bokus snuddar vid 600 miljoner

Bokus snuddar vid 600 miljoner

Ökning med två procent.

Annons
Annons
Odd Mollys nya strategi ger resultat:

Odd Mollys nya strategi ger resultat: "Ser tydliga bevis"

Tog in 25 miljoner kronor, planerar att spara 75 miljoner.

Twilfit tar ny <nobr>e-handelschef</nobr> från Rapunzel of Sweden

Twilfit tar ny e-handelschef från Rapunzel of Sweden

"Kommer tillföra mycket med sin erfarenhet och kompetens".

Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Ryktas bli officiellt i dagarna.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Schibsted:

Schibsted: "Blocket fortsätter att växa"

Nya siffror från Schibsted.

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Klart för byggstart.

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Tripplade i fjol.

Annons
Annons
Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Konsolidering inom webbhosting.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta