Annons

Molntjänsten som vill bli ett slags Google för paket

Molntjänsten som vill bli ett slags Google för paket

2012-11-16 15:54

Att paket försvinner skapar lätt frustration, ger missnöjda kunder och kan bli kostsamt för alla inblandade parter. Det vill molntjänsten Viewmybox råda bot på. Tjänsten är integrerad med flera av de vanligaste transportörerna och låter e-handlaren övervaka och följa upp sina försändelser i realtid.

Många som skickar paket har idag ingen möjlighet att följa upp sitt logistikflöde och ofta får man bara feedback på en leverans när den gått fel. Det är väldigt sällan avsändaren kan ligga steget före och ha full kontroll över var de olika paketen och försändelserna befinner sig.

Med Internettjänsten Viewmybox får e-handlaren möjlighet att ligga steget före genom att i realtid kunna följa samtliga leveranser, och få kontroll på eventuella förseningar och se om paketet fastnar någonstans på vägen. All transportinformation hämtas direkt från de transportörer man använder sig av.

– En e-handlare som hela tiden måste reagera på kundernas negativa feedback får mer att göra och riskerar dessutom badwill hos kunderna. Med Viewmybox får supportorganisationen en visuell överblick genom hela logistikprocessen. Ett företag kan ringa upp en kund och informera om att deras paket fastnat någonstans, men att det redan är upptäckt och åtgärdat. Sådana aktiviteter förstärker kundrelationerna och är i många fall helt affärskritiskt i dagens hårda konkurrens, förklarar VD Robert Clarén på Addimotion, som utvecklar Viewmybox.

Kräver ingen integration

Viewmybox är en molntjänst och kräver inte någon integration till företagets logistiklösning utan bygger på information direkt från respektive transportör. Eftersom inga ingrepp behöver göras i varken affärs- eller beställningssystem är det enligt Addimotion snabbt och enkelt att börja använda tjänsten.

– Allt fler e-handlare inser att en stor del av konkurrenskraften ligger i hög leveransprecision, bra kundvård och support. Jag brukar säga att Viewmybox är som ett slags Google för paket, en slags QlikView-rapport men i realtid, och ett slags Klarna fast med fokus på logistik, säger Robert Clarén.

Viewmybox är integrerad med transportörer som DHL, Posten Sverige och Schenker. Och enligt skaparna själva ska det grafiskt webbaserade gränssnittet vara så intuitivt att ingen utbildning behövs för kundtjänst och supportpersonal som ska använda tjänsten i sitt dagliga arbete.

 

Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Lubic
2012-11-16 16:58

Man kan ju annars tycket att transportörerna själva borde följa upp, felsöka och anmäla paket som inte följer det vanliga mönstret. De om några borde ha stenkoll på detta. Känns konstigt att alla e-handlare själva ska läsa av deras system och agera utifrån detta. Mycket bättre om transportörerna direkt när något avviker agerar och försöker lösa problemet, så kunderna slipper fråga oss e-handlar vad som har hänt och då ska vi i vår tur fråga vår transportör.

En tjänst jag dock skulle vilja se är att man som företagare enkelt kan se alla leveranser som är på väg till sig och vart de befinner sig samt när de är planerade att komma fram. Så man slipper spåra leverans för leverans. Alltså det omvända, inte se paket man har skickat, utan leveranser man ska få. Men det kanske man kan med tjänsten ovan?

Jimmys
2012-11-16 17:34

Från Privpak får vi en rapport dagligen med avvikelser och på paket som snart kommer gå i retur till oss. Lyckligtvis är den oftast tom...

Lubic
2012-11-17 09:35

Vi får rapporter från Posten, eller fick iaf tidigare. Nu har jag inte kollat på det på ett tag.

Men jag tycker ändå det är dumt att vi som kund till vår transportör ska titta i deras system och se att något inte stämmer och sedan säga åt dem så de kan agera. När de lika gärna själva kan titta i sina system och agera på en gång, innan vi eller våra kunder upptäcker problemen från första början.

maxand
2012-11-19 08:39

@Lubic:
När ett paket har hamnat på utlämningsstället (t.ex för posten, en ICA-butik) så kan paketet bli liggandes där veckovis utan att paketet hämtas av kund, och går till slut i retur.
I Vieamybox kan du ha örnkoll på dessa paket, och då kontakta kunderna för se varför de inte har hämtat paketen. För att undvika dyra returkostnader.

Annons
6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

Annons
Annons
30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

IKEA stänger ner sin enda fabrik i USA

IKEA stänger ner sin enda fabrik i USA

300 personer påverkas.

Gekås är 10,36 procent billigare än andra butiker

Gekås är 10,36 procent billigare än andra butiker

Var tredje produkt är dyrare.

Annons
Annons
PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

Fortsatt negativt dock.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta