Annons

Nostos digitala säljare lockar nya miljoner

Nostos digitala säljare lockar nya miljoner

2014-07-15 10:18

Nosto Solutions, som hjälper e-handlare ge sina kunder en personlig shoppingupplevelse, har fått in 5,5 miljoner dollar i en investeringsrunda ledd av paneuropeiska riskkapitalbolaget Wellington Partners. Pengar som ska investeras i innovation, teknik och människor.

Nosto grundades 2011 i Helsingfors och erbjuder en molnbaserad big data SaaS lösning som gör att e-handlare, genom att implementera en plug-and-play lösning i nätbutiken, kan leverera en personlig shoppingupplevelse för enskilda kunder baserat på unikt konsumentbeteende.

Den plattformsoberoende marknadsföringsmotorn riktar sig främst till små och medelstora e-handlare och den officiella lanseringen skedde under 2013 då rekommendationsmotorn även blev tillgänglig som självbetjäningslösning.

Nu har Nosto fått in 5,5 miljoner dollar, eller cirka 37,3 miljoner kronor, i en ny investeringsrunda ledd av riskkapitalbolaget Wellington Partners. Den nya finansieringen kommer att användas för att stödja företages globala tillväxtstrategi.
– Vårt uppdrag är att  göra online shopping roligare genom att leverera personliga shoppingupplevelser till kunder. Efter en framgångsrik lansering av vår lösning i höstas och det enorma intresset lanseringen medfört, fortsätter vi nu uppfylla vår uppdrag genom att bygga nya verktyg som skall hjälpa människor hitta de mest relevanta och intressanta produkterna genom hela sin kundresa. Finansieringen ger oss möjligheten att fortsätta satsa på innovation, teknik och människor, säger Juha Valvanne, vd och grundare av Nosto.
Ökat intäkterna med 500 procent

Sedan lanseringen i oktober 2013, har Nosto lockat in över 1 200 nya återförsäljare till sin internationella kundlista och företagets intäkter har ökat med mer än 500 procent. Nosto har även tredubblat storleken på sin personal med nyanställda från Google, Amazon och andra globala e-handelsspelare.

Något som tydligen även lockat intresse från olika investerare. Förutom Wellington Partners syns även existerande investerare som Open Ocean Capital och SanomaVentures tillsammans med det finska innovationsfinansieringsverket, Tekes.
– Wellington investerar i tidigt skede i mycket lovande europeiska digitala media-och mjukvaruföretag för att hjälpa dem att lansera sin produkt globalt. Vi har lång erfarenhet av att investera i e-handelsanalys och verktyg för marknadsföringsautomatisering, och är väldigt glada över att kunna stöda Nosto under denna spännande tid. Vi ser enorm potential för en ny generation av verktyg, som hjälper små och medelstora nätbutiker jämna maktbalansen med e-handelsjättar som Amazon och Rakuten, säger Eric Archambeau, Managing Partner hos Wellington Partners.

Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Lyko ökade med 50 miljoner i Q1:

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1: "Stark online-start på året"

Butiksförsäljningen minskar.

Annons
Annons
Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Har nått 200 procent av målet.

Zalando börjar ta betalt för frakten i tre länder till

Zalando börjar ta betalt för frakten i tre länder till

Kräver ett visst belopp.

Indiska stärker upp med två nya digitala stjärnor

Indiska stärker upp med två nya digitala stjärnor

Ny marknadschef och e-handelschef.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Kedjan avbryter rekonstruktion:

Kedjan avbryter rekonstruktion: "Det går inte längre"

E-handelsdrömmen gick i kras.

Får nytt toppjobb hos CDON:

Får nytt toppjobb hos CDON: "Jobbar med det jag brinner för"

Nytt ansvarsområde för e-handelsprofilen.

Ny <nobr>e-handel</nobr> gör väggkonst av bilder från Instagram

Ny e-handel gör väggkonst av bilder från Instagram

Från likes till e-handelsinkomst.

Annons
Annons
Sommarvädret slog ut Sveriges e-handel

Påskkatastrofen: Sommarvädret slog ut Sveriges e-handel

Sämsta veckan hittills.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Svensk Digital Handel söker:

Eventansvarig

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta