Ny skönhetsbutik på nätet poppar upp i dagarna tolv

Igår slog den virtuella pop-up-butiken BeautyClub upp portarna. Här kan besökare under tolv dagar handla skönhetsprodukter från kända varumärken till priser som är cirka 50-70 procent billigare än i vanliga butiker.

Pop-up-butiker är inget nytt, men oftast rör det sig om e-handlare som testar att sälja i den fysiska världen under en begränsad tidsperiod. Cheap Monday har dock gjort det omvända och öppnade i slutet av 2012 en virtuell pop-up-butik, och nu sker något liknande för skönhetsprodukter på nätet.

Bakom pop-up-butiken ligger ett samarbete mellan Channel Provider som erbjuder e-handelslösningar och Dermarome, den svenska agenturen för bland annat Decléor, Matis, Carita och PRIORI.

Annons

– Normalt säljer Dermarome endast via auktoriserade skönhetssalonger och spa samt till detaljhandeln och apotek. Två gånger om året arrangerar de utförsäljningar i egen regi till över 30 000 medlemmar i BeautyClub, deras egen skönhetsklubb. Dessa utförsäljningar har tidigare skett i deras egna lokaler i Stockholm men via pop-up shopen får nu även allmänheten runt om i landet möjlighet att handla dessa produkter över nätet, säger Kristofer Bergdahl, vd för Channel Provider.

Kommer att bli vanligare

Beauty-Club.se lanserades igår och kommer att vara öppen i tolv dagar och stänger igen den 31 januari. I shoppen ska det finnas skönhetsprodukter från några av världens mest kända varumärken till priser som är cirka 50-70 procent billigare än i vanliga butiker.

Och enligt Channel Provider är den här typen av butiker en möjlighet för företag att snabbt och effektivt omsätta sina produkter på nätet.

– Pop-up shops är ett relativt nytt fenomen i Sverige och det här är oss veterligen den första på nätet för just skönhetsprodukter. Det ger en exklusiv, tidsbegränsad möjlighet för alla att köpa kvalitetsprodukter till extremt låga priser. Samtidigt är det också ett sätt för olika leverantörer att snabbt kunna omsätta olika typer av produkter, exempelvis i form av lagerutförsäljningar. Vi tror att konceptet med pop-up shops kommer att bli mycket vanligt i Sverige framöver eftersom alla vinner på det, både kunderna och leverantörerna, säger Kristofer Bergdahl.

Källa: Press

Annons