Ny tjänst ska få oss att sluta impulshandla på nätet

Nu har det kommit en ny tjänst som vill hjälpa nätkonsumenter att optimera sina inköp på nätet, både när det gäller tid och pengar. Nifti är ett nytt prisbevakningssystem som låter dig övervaka dina favoritprodukter och skickar ut ett mail så fort någon av dem nått priset du är villig att betala.

Nyligen lanserades Nifti, en ny shoppingtjänst som hjälper sina användare att hålla reda på när priset sänks på saker som de gillar. Antingen med hjälp av Niftis hemsida eller deras smidiga bokmärkesfunktion.

Genom att lägga till en ”Nifti Button” i sin bokmärkesrad kan användaren sen enkelt lägga till produkter de vill följa genom att bara klicka på knappen i bokmärkesraden om de är inne på en produktsida. Sen fyller man i vad man är villig att betala för produkten och efter det sköter Nifti resten genom att skicka ut ett mail när priset sjunkit till önskad nivå.

Annons

– Tålamod lönar sig i om du shoppar på nätet, men bara om du är villig att spendera massor av tid åt att kontrollera priset på saker du gillar. Med Nifti slipper man det och våra användare får i stället reda på det när något väl händer, säger säger Niftis medgrundare och vd, Nathan Sharp.

I dag finns det en mängd olika prisbevakningstjänster tillgängliga men Nifti säger sig ha en funktion som ska få dem att sticka ut från de andra. Historiska grafer som låter användaren se hur produktens pris förändrats den senaste tiden.

– Eftersom vi fungerar som en förvaringsplats för människors shoppingpreferenser över olika sajter och produkter finns det många olika sätt vi kan använda dess data. Det är också mer eller mindre så vi ser på oss själva. Vi är inte nödvändigtvis ett prisbevakningssystem, vi är snarare ett dataföretag som försöker förstå vad folk vill ha innan de köper det, säger Nathan Sharp.

Tydliga köpintentioner

Intresset för e-handel har Nathan haft sedan han 2007 praktiserade på Google AdWords. Redan då blev han fascinerad av hur AdWords i realtid kunde fånga vad användarna hade för uppsåt att köpa på nätet. I dag dag är det däremot många företag som går i en annan riktning enligt Nathan.

– Folk fokuserar för mycket på de underförstådda köpintentionerna i stället för de som är tydliga. Det sker så mycket övervakning där företagen har möjlighet att följa dig runt på Internet. Och baserat på vad du klickar på, vad du läser, och vilka samtal du har på Facebook eller Twitter, gör de sen en kvalificerad gissning på vilka annonser som är relevanta för dig.

Något som enligt Nathan är just kvalificerade gissningar i bästa fall. I värsta fall får det många att känna sig övervakade och att deras integritet kränks.

Till en början stödjer Nifti mer än 400 näthandlare men många fler ska vara på gång. Nyligen har man också fått in 800 000 dollar i riskapital från bland annat Google Ventures, pengar som ska hjälpa till att utveckla tjänsten. Inom ett par månader ska man också ha en app för iPhone redo att lanseras.

Annons

 

Källor: TechCrunch, PandoDaily

Annons